Monopoliepositie PostNL
Magazine-uitgevers zijn voor de bezorging afhankelijk van PostNL, dat een monopolie heeft op de bezorging van magazines. Dit heeft geleid tot forse prijsstijgingen en tragere bezorging, waardoor lezers geconfronteerd worden met duurdere journalistieke magazines met minder actuele inhoud.
Strikter toezicht op tarieven nodig
De zakelijke tarieven van PostNL zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Uitgevers kunnen deze stijgingen niet volledig doorberekenen aan de lezers, aangezien het abonnement anders wordt opgezegd. NDP Nieuwsmedia pleit daarom voor extra toezichtsinstrumenten voor de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM moet kunnen ingrijpen bij marktmachtmisbruik door een postbedrijf.
Verlies actualiteitswaarde door trage bezorging
De lezer verwacht van zijn of haar journalistieke magazine een actuele inhoud. Als PostNL de tijd tussen het aanleveren van het journalistieke magazine en de bezorging verder verruimt, heeft dat direct invloed op de actualiteit en journalistieke waarde. Dat maakt het journalistieke magazine minder aantrekkelijk voor de lezer. Bij aanpassing van de zogenaamde servicekaders van PostNL ondervinden uitgevers dus direct de gevolgen.
Oproep aan kabinet
NDP Nieuwsmedia roept het kabinet op om bij de herziening van de Postwet rekening te houden met de positie van magazine-uitgevers. Stabiele tarieven en het niet verder oprekken van bezorgtermijnen zijn essentieel om lezers ook in de toekomst te voorzien van actuele en relevante magazines die op tijd worden bezorgd.