Publieke omroep

Beleid publieke omroep: streef naar vitaal medialandschap

NDP Nieuwsmedia streeft naar een vitaal medialandschap. Alleen door evenwichtig beleid voor de publieke omroep kunnen we een vitaal medialandschap van publieke én private partijen waarborgen dat essentieel is voor onze democratie.

Digitalisering vergroot concurrentie

Door de digitalisering van de nieuwsvoorziening constateert NDP Nieuwsmedia dat publieke omroepen steeds vaker journalistieke activiteiten ontplooien die sterk concurreren met private nieuwsorganisaties. Zo publiceren publieke omroep nieuwsartikelen op hun nieuwssites, regelmatig ook longreads.

Onderscheidend nieuwsaanbod noodzakelijk

NDP Nieuwsmedia vindt dat het nieuwsaanbod van publieke omroepen en private nieuwsorganisaties onderscheidend en aanvullend moet zijn. Op dit moment onderscheidt het online nieuwsaanbod van publieke omroepen zich te weinig met die van private nieuwsorganisaties. Voor het behoud van een pluriforme nieuwsvoorziening, zowel op landelijk als regionaal niveau, is het van groot belang dat er afspraken worden gemaakt over het aanbod van de publieke omroepen. Dat aanbod moet aanvullend en onderscheidend zijn, zodat het de pluriformiteit versterkt.

In landen als Duitsland en België zijn dergelijke afspraken gemaakt, zodat geen onnodige concurrentie plaatsvindt met private nieuwsaanbieders. NDP Nieuwsmedia juicht dergelijke afspraken ook toe voor de Nederlandse situatie.

Concurrentie op advertentiemarkt

Ook op de advertentiemarkt concurreert de publieke omroep met private nieuwsorganisaties. Advertentie-inkomsten vormen voor private nieuwsorganisaties een essentiële inkomstenbron om Nederlanders te voorzien van onafhankelijke journalistiek. De publieke omroepen moeten reclameluw blijven om de toekomstbestendigheid van private nieuwsorganisaties niet in gevaar te brengen.

NDP Nieuwsmedia heeft zorgen over de voornemens van de Ster om verder te commercialiseren. Vercommercialisering van de publieke omroepen maakt het voor adverteerders aantrekkelijk om reclameruimte in te kopen bij de Ster, aangezien zij daarmee vergelijkbare doelgroepen in een vergelijkbare mediaomgeving kunnen bereiken.

Groei online advertenties noodzakelijk

De dominante positie van mondiale techgiganten op de online advertentiemarkt maakt het voor nieuwsuitgevers een grote uitdaging om voldoende inkomsten te genereren. Het is daarom belangrijk dat de publieke omroep zich niet als directe concurrent van private nieuwsorganisaties gaat positioneren door commerciële online reclameactiviteiten van de Ster mogelijk te maken.

Verdienmodel private nieuwsorganisaties in gevaar

Directe concurrentie brengt het verdienmodel van private nieuwsorganisaties ernstig in gevaar. Het verlies van advertentie-inkomsten zet de continuïteit en toekomst van onafhankelijke journalistiek verder onder druk, zeker als de nieuwstitel volledig van advertentie-inkomsten afhankelijk is.

Groeimogelijkheden voor private nieuwsorganisaties ondermijnd

Een eventuele verruiming richt zich vooral op groeisegmenten zoals korte video’s en online audio, waarin private nieuwsorganisaties juist investeren om toekomstbestendig te blijven. De publieke omroep wordt hierdoor een dominante concurrent, wat tot gevolg heeft dat private nieuwsorganisaties minder ruimte krijgen om te groeien en hun journalistiek te blijven financieren.

Oproep aan beleidsmakers

NDP Nieuwsmedia roept daarom op: houd bij het vormgeven van het beleid voor de publieke omroepen expliciet en nadrukkelijk rekening met de impact op het gehéle medialandschap. Alleen door evenwichtig beleid kunnen we een toekomstbestendig, pluriform en onafhankelijk medialandschap van publieke én private partijen waarborgen dat essentieel is voor onze democratie.