In 2023 steeg de totale omzet van de dagbladtitels met bijna een procent naar € 1.184 miljoen. Het was net als in 2022 een bescheiden toename. Een lichte groei op de lezersmarkt en marginale daling op de advertentiemarkt hebben tot dit resultaat geleid. De positieve omzetontwikkeling is vooral terug te zien bij kleine en middelgrote titels.
De inkomsten van dagbladuitgevers komen hoofdzakelijk uit twee deelmarkten: de lezersmarkt en de advertentiemarkt.
Licht groeiende lezersmarkt dankzij digitale uitgaven
De sterke behoefte aan nieuws en duiding prikkelde aanzienlijk meer burgers tot het afsluiten van een abonnement. Na deze toename in voorgaande jaren heeft de omzetontwikkeling in 2023 een pas op de plaats gemaakt. De opmars van digitale abonnementen stond echter niet stil en droeg sterk bij aan het resultaat.
De digitale producten voor de lezersmarkt deden het goed en realiseerden een omzetgroei van 25 procent.
Advertentieomzet dagbladen maakt pas op de plaats
De omzetontwikkeling op de advertentiemarkt wijkt af van de voorgaande jaren. Met een daling van 0,3 procent groei was het resultaat minder gunstig dan in de jaren ervoor. De groei van de digitale omzet vlakte in 2023 af, terwijl de printadvertenties licht daalden. Echter, in tegenstelling tot met de omzetdalingen uit het vorige decennium is er in 2023 slechts sprake van stabilisatie na enkele jaren van groei.
Het jaarverslag geeft een uitvoerige beschrijving van de resultaten in 2022.