Mediagebruik

Het internetgebruik is enorm. Voor nieuwsmedia zijn er volop kansen.

Internet en nieuwe devices zorgen voor veranderingen in het mediagebruik. Voor nieuwsmedia zijn er volop kansen.

Naast traditionele kanalen als print, tv en radio zijn er tal van mogelijkheden om Nederlanders over het nieuws te informeren. Bijvoorbeeld via nieuwssites, apps, alerts, podcasts of online video. Er komen regelmatig nieuwe mogelijkheden bij.

Mediagebruik: altijd en overal

Veel mediamomenten zijn verankerd in het leven van de Nederlanders: radio in de auto, de krant op de ontbijttafel en televisie in de avond. Voor de meeste Nederlanders zijn daar de altijd beschikbare apps, podcasts en streamingdiensten bij gekomen. In de publieke ruimte zijn er dan ook nog de billboards en de digitale schermen.

De hoeveelheid informatie die op consumenten afkomt, is gigantisch.

Internetgebruik stijgt

Het internetgebruik in Nederland is enorm. Door de opmars van mobiele devices hebben gebruikers overal toegang tot internet. Ook senioren hebben hierbij een inhaalslag gemaakt. In 94 procent van de huishoudens is een smartphone aanwezig. Gemiddeld beschikt men voor mediagebruik over meer dan zes schermen.

Het kijken, luisteren en lezen heeft zich door de komst van internet voor een groot deel naar online verplaatst. De nieuwsmerken hebben daarvan kunnen profiteren. Ruim de helft van de Nederlanders (53 procent) leest dagelijks online nieuws of de digitale editie van de krant.

Veel Nederlanders maken gebruik van een mix aan mediakanalen om het nieuws te volgen. Het tijdstip heeft grote invloed op de platformkeuze.

Bron: GfK Trends in Digitale Media december 2021