Mediabestedingen

Stagnatie bruto reclamebestedingen

De totale bruto mediabestedingen zijn in 2023 met ruim 5 procent gedaald. De voorgaande jaren werd er nog een groei geregistreerd.

De mediabestedingen worden door Nielsen in bruto cijfers geregistreerd. De bruto meting is gebaseerd op de tariefkaarten van de uitgevers. Kortingen en individuele prijsafspraken zijn buiten beschouwing gelaten.

In de bruto registratie bleef televisiereclame verreweg het grootst. De daling van ruim 9 procent bij tv werkte sterk door in het totaalcijfer. Ook veel andere mediakanalen laten een daling zien. Buitenreclame en radio vormen een positieve uitzondering. Dat geldt in mindere mate ook voor dagbladen.

Reclamebestedingen online

Een andere bron voor reclamebestedingen is de IAB Ad Spend Study, gepubliceerd door VIA,

Met een stijging van 5 procent zijn de bestedingen aan digitale advertenties in 2023 blijven groeien. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. 2023 markeerde een keerpunt in de jarenlange dominantie van wereldwijde techbedrijven: lokale uitgevers vertonen een groei die de prestaties van wereldwijde spelers overtreft.

.