NDP Nieuwsmedia heeft informatie die helpt bij het ontwikkelen van een effectieve campagne. Door gebruik te maken van bestaande learnings kan de impact sterk toenemen. Goede creatie blijft uiteraard essentieel.
Learnings voor effectief adverteren in print
In het verleden heeft NDP Nieuwsmedia honderden reclameonderzoeken van printmedia gebundeld. De database is door SWOCC grondig onder de loep genomen. Het kennisinstituut kwam tot bruikbare conclusies:
Over doelgroepen:
• senioren slaan meer pagina’s open; jongeren scannen verhoudingsgewijs meer advertenties
• trouwe productgebruikers zien vaker advertenties van hun eigen merk
Over plaatsing:
• voorpagina’s, rechterpagina’s en redactiepagina’s worden het best bekeken.
• advertenties in dunne kranten hebben meer impact.
• advertenties op maandag blijken het meest effectief. Ook zondag is gunstig.
Over de uitvoering:
• size matters! Grote advertenties scoren beter.
• bij een kleinere advertentie is het raadzaam kleur te gebruiken.
• zorg dat minimaal de helft uit beeld bestaat.
• laat indien mogelijk een doelgroeppersoon en merklogo zien.
Crossmediaal adverteren
De NDP Nieuwsmedia-studie naar crossmediale campagnes biedt insights voor effectieve mediainzet. Het artikel ‘Time to dig deeper into Dutch ROI study showing print’s leading role’ doet verslag van dit onderzoek. Het onderzoek laat zien dat print goed scoort.
Om de ROI van een reclamecampagne te verhogen is het belangrijk niet te zwaar in te zetten op één medium, maar verschillende kanalen te combineren.
Aanknopingspunten voor de juiste mediamix zijn ook te vinden in NMO Mediatrends. Dit onderzoek laat single source zien hoe consumenten media gebruiken. Met mediaplanning-software kunnen mediaprofessionals per doelgroep de juiste media selecteren.