Crossmediaal

Van mono- naar multimediacampagnes

Zowel adverteerders als redacties benaderen de nieuwsconsument crossmediaal. Het gebeurt nog zelden dat maar één mediakanaal wordt ingezet.

Moderne reclamecampagnes maken gebruik van een combinatie van mediumtypen. Met als doel om meer mensen te bereiken. Maar ook voor de synergie-effecten van een mediamix.

Maar hoe vind je de optimale mediamix om klanten te bedienen? Naast eigen ervaring kan wetenschappelijk en crossmediaal onderzoek hierbij helpen.

Bronnen voor crossmediaal inzicht

In Nederland heeft Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) op dit punt baanbrekend werk verricht. De publicatie multimediasynergie in reclamecampagnes is een bron van kennis op dit gebied.

Aanknopingspunten voor de juiste mediamix zijn ook te vinden in NMO Mediatrends. Dit onderzoek laat single source zien hoe consumenten media gebruiken. Met  mediaplanning-software kunnen mediaprofessionals per doelgroep de juiste media selecteren.

NMO Crossmedia

NMO treft voorbereidingen om onderzoeksdata van kijken, luisteren, lezen en internetten te koppelen. Een fusie van datasets wordt ondersteund door overlappende panels, meters en vragenlijsten. Hiermee wordt het mogelijk om een crossmediale dataset te creëren die in de loop van 2023 beschikbaar komt.

nieuws per doelgroep

Bron: GfK Trends in Digitale Media dec. 2021