Focus op omzet
Door crossmediale activiteiten kunnen uitgevers hun kosten niet meer zuiver toerekenen aan losse dagbladtitels. De nieuwsbedrijven investeren immers in een portfolio met naast kranten ook web, app, (online) video, podcasts, magazines en radio. De focus ligt in het brancheonderzoek van NDP Nieuwsmedia daarom vooral op de omzet.
De winstgevendheid van de uitgevers is wel terug te vinden in de jaarverslagen van de individuele nieuwsbedrijven.
In 2023 steeg de omzet van dagbladen met bijna 1 procent naar € 1.184 miljoen. De positieve omzetontwikkeling was met name terug te zien bij kleine en middelgrote titels.
Advertenties
De lichte afname in 2023 van advertentie-inkomsten valt op. Met 0,3 procent daling was het resultaat minder gunstig dan in voorgaande jaren waarin de omzet herstelde van de pandemie. De digitale advertentieproducten lieten in 2023 wel een omzetstijging zien (+ 3 procent).
Abonnementen
De lezersinkomsten, bestaande uit abonnementen en losse verkoop, groeiden wel (+ 1,6 procent). Vooral de digitale versie van de krant en premiumartikelen deden het goed. Deze digitale nieuwsmedia maakten een omzetgroei door van 25 procent.