Door de jaren heen is er veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van reclame. Door bestaande learnings te benutten, kan de impact van reclame naar een hoger niveau getild worden. Er zijn diverse kenniscentra waar know how te vinden is.
Een goede advertentie maken: tips
Een analyse door kennisinstituut SWOCC van honderden printadvertenties levert bruikbare tips voor het maken van een effectieve advertentie:
- size matters! Paginadominante advertenties scoren beter
- bij een kleiner formaat is het raadzaam kleur te gebruiken
- zorg dat minimaal de helft van de advertentie uit beeld bestaat
- het afbeelden van mensen werkt positief
- ook het opnemen van het merklogo is een aanrader
Learnings uit neuromarketing
Neuromarketing levert met hersenscans en eye tracking nieuwe inzichten op voor het ontwerpen van goede printadvertenties. Een gespecialiseerd onderzoeksbureaus geeft bruikbare tips voor een impactvolle reclamecampagne.
Less is more
Een vuistregel is dat een uiting 2 seconden de tijd heeft om een boodschap over te dragen. Gebruik daarom in een advertentie één visual en wees zuinig met tekst.
Een krachtige visual en weinig tekst
Veel adverteerders hebben de neiging om veel boodschappen en beelden in één uiting te stoppen. Zorg voor een niet te missen boodschap.
Personen en gezichten
Mensen kijken graag naar anderen. Personen in advertenties trekken daarom aandacht. Door een (doelgroep-)persoon af te beelden, krijgt een reclame-uiting vrijwel vanzelf attentiewaarde.
Bekijk het volledige artikel.