In de cijfers zijn uitsluitend de advertentie-inkomsten van dagbladmerken meegenomen. Het gaat daarbij om de opbrengsten van advertenties in print en van online advertising.
Over geheel 2023 is de advertentieomzet van de dagbladen en hun online platforms met ruim 0,3 procent gedaald naar ruim € 232 miljoen. In 2022 stegen de inkomsten nog met 4 procent.
Op de advertentiemarkt steeg de omzet uit digitale inkomsten in 2023 met 3 procent. De omzet uit printreclame daalde met 2 procent.
Toename advertentie-inkomsten uit digitaal
De omzet uit printreclame daalde in 2023 licht. Binnen het segment zijn er verschillen te ontdekken. Het segment arbeidsmarkt liep sterk terug (-17 procent). Rubrieksadvertenties en merken en diensten, het grootste segment, daalden licht (-1 procent).
De omzet uit digitale advertentieproducties boekte een toename van 3 procent. Meer informatie over de omzet uit advertenties is terug te vinden in het jaarverslag.