Dagelijks leest bijna de helft van de Nederlanders een gedrukt dagblad (47%).
Ten opzichte van de vorige editie van het onderzoek is het bereik slechts marginaal (index 99) gedaald. De lichte daling in print wordt ruimschoots goedgemaakt door de stijging in het bereik van de veel bezochte digitale platforms van dagbladen. De cross mediale rapportage Mediamerken 2017-I laat zien dat het totale bereik van dagbladmerken gemiddeld met 3% is gegroeid.
Landelijk versus regionaal
De landelijke kranten hebben met een dagelijks bereik van 31% het grootste aandeel. De regionale titels bereiken bijna een kwart van de bevolking (23%). De gratis krant Metro behaalt 7,5% bereik en voegt bijna 4% toe aan het bereik van de betaalde kranten.
De zaterdageditie blijkt voor veel dagbladmerken de grote publiekstrekker. Deze editie trekt bij AD, NRC Handelsblad, De Telegraaf en de Volkskrant honderdduizenden extra lezers. De zaterdagkrant wordt steeds vaker gelezen in combinatie met digitaal nieuws gedurende de week.
Gelijk op
AD en De Telegraaf gaan in de laatste NOM-publicatie qua gemiddeld bereik gelijk op. De verschillen zijn gering: het AD heeft doordeweeks meer lezers. De zaterdageditie van De Telegraaf vormt met 1,7 miljoen lezers een uitschieter.
Over de NOM Printmonitor
De NOM Printmonitor is hét bereiksonderzoek voor printmedia in Nederland. Jaarlijks worden ongeveer 17.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het lezen van alle Nederlandse dagbladen (landelijk, gratis en regionaal), ongeveer 120 magazines en zo’n 330 huis-aan-huis-kranten. Deze steekproef staat voor 14.246.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek wordt sinds 2006 uitgevoerd door GfK.