Fors aandeel nieuwsmedia in mediaconsumptie van Nederlanders

De consumptie van nieuws is in 2024 op een stabiel hoog niveau gebleven. Nederlanders lezen nog steeds veel print: 56 procent leest al dan niet frequent een papieren dagblad. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde NMO-rapport Mediatrends 2024.

Verder blijft het digitaal volgen van het nieuws erg in trek. Ruim de helft van de Nederlanders bekijkt dagelijks de nieuwssites, -apps of digitale kranten.

Mediatrends 2024

Nieuws volgen

De onderzoekers zagen in 2024 slechts kleine veranderingen in de nieuwsconsumptie. De traditionele leesvorm, print, vormt een stevige basis voor de dagbladen. Het lezen van de gedrukte landelijke dagbladen is in 2024 zelfs licht gestegen. Bij regionale dagbladen is juist het aantal digitale lezers gegroeid.

Samenstelling bruto bereik landelijke en regionale dagbladen 2023-2024

Mediatrends 2024

Bron: NPMM-DGM 2023-I en 2024-I

Overall bereiken de dagbladen met web en app aanzienlijk meer lezers dan met print. Een beperkte groep combineert beide vormen. Bijna een kwart leest uitsluitend de gedrukte editie.

Online mediaconsumptie

De mediaconsument heeft een breed palet aan devices, apps en kanalen om zich online te informeren.

Top 10 online activiteiten op dagbasis 2024

Top 10 online activiteiten op minstens dagelijks niveau, 2024

Bron: NMO Mediatrends 2024

Het nieuws volgen blijkt naast socialmediabezoek één van de belangrijkste digitale media-activiteiten. Ruim de helft van de dertienplussers (52%) leest dagelijks het nieuws online. Online tv, film of video kijken (45%) en het digitaal luisteren  naar radio, muziek of podcasts (44%) volgen op enige afstand.

Online bereik mediamerken

Met zo’n massale wens om het nieuws online te volgen is het niet verwonderlijk dat de nieuwsplatforms tot de meest bezochte Nederlandse sites behoren. Ruim de helft van toplijst van online platforms bestaat uit nieuwsmedia. Binnen dit nieuwssegment vormen AD, NU.nl en NOS de top drie. De merken bereiken ieder maandelijks ruim een derde van de zesplussers.

Gemiddeld maandbereik 2024 (in %) online platforms 6+

Gemiddeld maandbereik (%) uitgevers 2024

Bron: NMO Online 2024

De grote platforms bereiken het gros van de bezoekers op de smartphone.

Over Mediatrends 2024

NMO Mediatrends is een geïntegreerd onderdeel van het Nationaal Media Onderzoek. Het onderzoek brengt de samenstelling en omvang van de Nederlandse populatie (13+) in kaart en daarnaast het device-gebruik in de Nederlandse huishoudens. Deze vierde editie van NMO Mediatrends, uitgevoerd door Ipsos I&O, heeft een steekproefomvang van ruim 8.000 personen van 13 jaar en ouder.

Het volledige rapport kan bij NMO worden aangevraagd.