Reclame bij podcasts realiseert snel impact

Adverteren met pre-rolls in podcasts stimuleert de reclamebekendheid en de aankoopintentie.

Bovendien vergroot deze vorm van podcastreclame ook de beleving van minder bekende merken. Dat blijkt uit een meerjarige studie van Mediahuis NRC en mediabureau Mindshare.

Een pre-roll kan vanaf twee contacten en 250.000 impressies per week al veel impact maken. Dat maakt deze vorm van podcastreclame uitzonderlijk kosteneffectief.

Onderzoek naar podcast reclame Mediahuis NRC en Mindshare

Sterke creatie reclame podcasts

Het onderzoek levert ook inzichten op over de invloed van creatie. Goed gemaakte reclame zorgt voor meer herkenning en meer impact.

Met behulp van de uitkomsten zijn er heldere vuistregels geformuleerd: creatieve uitingen hebben een korte spotlengte, een eenvoudige reclameboodschap en een duidelijke aansporing tot aankoop. Ook het gebruik van muziek, duidelijke merkvermelding en een mix van mannelijke en vrouwelijke stemmen werkt effectversterkend.

Specifieke gebruikersgroep

Podcasts bereiken relatief veel hoogopgeleide en koopkrachtige jongeren die moeilijk met andere media te bereiken zijn. Zij luisteren frequent en besteden maandelijks bijna 10 uur aan het beluisteren van podcasts.

Conclusie podcast reclame

Volgens Mindshare bevestigt dit onderzoek dat pre-rolls een krachtig middel zijn om de merkbekendheid, boodschapoverdracht en aankoopintentie te vergroten. Ook werd duidelijk dat sterke creaties al bij weinig contacten effectief kunnen zijn. Mediahuis NRC stelt verder dat de expertise opgedaan met dit onderzoek sterk bijdraagt om de inzet en effectiviteit van podcastreclame naar een hoger niveau te tillen.

Over het onderzoek

NRC en Mindshare werken sinds 2022 samen om de impact van advertenties in NRC-podcasts te onderzoeken. In de meerjarige studie zijn bijna vijftig pre-roll-campagnes van 36 verschillende adverteerders geanalyseerd. Met behulp van de uitkomsten wil de uitgever strategisch advies kunnen geven om met podcastreclame impactvolle campagnes te voeren.

Het beluisteren van podcasts is de laatste jaren sterk toegenomen. Inmiddels luistert 44 procent van de dertienplussers naar podcasts. Dat bleek eerder uit het onderzoek GfK Trends in Digitale Media 2024.