Dagbladadvertenties meest impactvol

In nieuw onderzoek van mediabureau GroupM komen kranten en magazines als impactvolle advertentiedragers uit de bus. Paginagrote advertenties in kranten scoren het best.

Het mediabureau deed onderzoek naar de effecten van printadvertenties op de bekendheid van de adverterende merken. Dat printmedia en adverteren goed samengaan blijkt allereerst uit de positieve advertentiebeleving van lezers. Meer dan de helft van de respondenten (52%) vindt de advertenties (zeer) goed bij het mediumtype passen. Printmedia scoren hierbij aanzienlijk beter dan andere media.

Impact printadvertenties

Printadvertenties minder storend

Ook zorgen printadvertenties veel minder voor storende onderbrekingen bij het lezen. De uitingen worden storend bevonden door 18% van de lezers tegen gemiddeld 52% bij alle mediumtypen. Ook wordt reclame bij printmedia als veel minder overdadig ervaren (26% ervaart overvloed tegen gemiddeld 59%).

Grote formaten scoren

Hebben kleinere printformaten een gemiddelde score, de paginagrote advertenties hebben opvallend veel impact. Het gaat hierbij om reclame-effecten als spontane en geholpen merkherkenning. Maar printreclame heeft volgens het mediabureau ook andere positieve reclame-effecten.

Verklaringen impact printadvertenties

Loïs Schut van GroupM: “Het verschil in uitkomsten is verklaarbaar door grootte en clutter (overvloedige reclame), twee aspecten die bij kranten simpelweg gunstiger uitvallen. Zoals verwacht zien we binnen kranten een grote impact van paginagrote advertenties. Bij magazines zijn advertenties op de openingspagina’s en de achterzijde het meest impactvol.”

Volgens Boaz Shkolnik van Mediahuis Nederland bevestigt het onderzoek dat dagbladadvertenties een grote impact hebben als het gaat om de merkbeleving.

Over het onderzoek

Het doel van het onderzoek was om de impact te meten van mediumtypen (kranten en magazines), advertentiedragers (print, online replica en webpagina) en uiteenlopende advertentievormen. Het panel bestond uit 3.400 representatieve Nederlanders die hebben aangegeven kranten en/of magazines te lezen.

Het onderzoek kwam tot stand in samenwerking met onderzoeksbureau Memo2, DPG Media, Mediahuis, FD Media, LINDA., Hearst en NextDay Media.