Met verschillende acties kwam de journalistieke sector in het geweer om duidelijk te maken dat de gevolgen van de btw-verhoging desastreus zouden uitpakken. Een korte terugblik.
Paginagrote advertentie in alle dagbladen
Direct na de bekendmaking van de voorgenomen maatregel plaatsten alle dagbladen in Nederland een paginagrote advertentie om het kabinet erop te wijzen dat Nederland koploper zou worden in het belasten van de burger bij de toegang tot journalistiek. Samen met andere getroffen sectoren zoals de boeken- en cultuursector, maar ook sport en logies, werd op Prinsjesdag een metershoge kassabon langs de route van de koninklijke rijtoer getoond. Die maakte in één beeld duidelijk hoe de prijzen zouden stijgen.
Ook cartoonisten in verzet tegen btw-verhoging
In augustus werd onder de noemer ‘Stripdebtw’ een tekenestafette gestart, waarbij cartoonisten en andere tekenaars elke dag een cartoon publiceerden. De tekenaars haakten op scherpe en ludieke wijze in op de btw-verhoging. Tot aan Prinsjesdag ontstond zo een collectie van 33 rake tekeningen.
Doorrekening toonde desastreuze gevolgen
Ondertussen werd door een onafhankelijk onderzoek duidelijk hoe ernstig de gevolgen in de praktijk zouden zijn. Honderdduizenden lezers zouden hun abonnement opzeggen, met mogelijk forse ingrepen in redacties tot gevolg. Die resultaten noopten tot verdere actie. Zoals van hoofdredacteuren Rennie Rijpma (Algemeen Dagblad), Kamran Ullah (De Telegraaf) en Joris Gerritsen (De Gelderlander), die samen met onder meer schrijvers en acteurs met een groot aantal Tweede Kamerleden spraken. Met protestborden in de hand maakten zij duidelijk dat de gevolgen van de btw-verhoging desastreus uitpakken voor de journalistiek.
‘IJzeren Heinen’
Ondanks pogingen van D66’er Hans Vijlbrief om alternatieve dekking te vinden voor de btw-verhoging hield het kabinet vol. Dat leverde minister van Financiën Eelco Heinen de bijnaam ‘IJzeren Heinen’ op. In een laatste offensief om de politiek te overtuigen van de gevolgen plaatsten regionale hoofdredacteuren een brandbrief op de voorpagina’s van hun kranten. De gevolgen voor de regionale journalistiek werden helder geschetst.
Radiocampagne tegen btw-verhoging
Ook ging een campagne van start op de landelijke radiozenders. Samen met de NVJ en de MMA riep NDP Nieuwsmedia de vier coalitiepartijen op om de btw-verhoging in te trekken.
Vereende krachten maakten het verschil
Met aanvaarding van de motie-Van Dijk c.s. verplichten kabinet en Tweede Kamer zich tot het vinden van een alternatief voor de btw-verhoging op media, boeken, cultuur en sport.
Herman Wolswinkel, directeur NDP Nieuwsmedia: “We zijn heel blij dat zoveel partijen – in de politiek, maar ook daarbuiten – zich hebben uitgesproken over het belang van toegankelijke journalistiek. Het stemt tot grote tevredenheid dat ‘Den Haag’ de zorgen heeft omgezet in het terugdraaien van het voorgenomen beleid.”