Dat blijkt uit GfK Trends in digitale media waarin NDP Nieuwsmedia heeft geparticipeerd. In het onderzoek zijn alle nieuwsdragers aan bod gekomen.
Digitaal nieuws heeft meeste volgers
Vrijwel iedereen volgt (weleens) het nieuws. De meeste Nederlanders informeren zich via nieuwssites en -apps. 85 procent maakt er al dan niet frequent gebruik van. Daarna volgt het nieuws van de traditionele media. Ruim driekwart van de dertienplussers bekijkt weleens nieuwsprogramma’s op TV en twee derde beluistert het nieuws op de radio. De gedrukte kranten worden door ruim de helft van de Nederlanders gelezen. Ruim de helft van de Nederlanders haalt zijn nieuws (ook) van social media.
Groeiend gebruik digitaal dagblad
Opmerkelijk is de grote groep die inmiddels de digitale kopie van de krant leest. Het gebruik van deze variant is ten opzichte van het vorige onderzoek met 7,5% toegenomen. De groeiende populariteit is in lijn met bevindingen uit ander recent onderzoek.
Tijd besteed aan nieuws
Alle mediumtypen samengenomen besteedt de gemiddelde nieuwsvolger 614 minuten per week aan nieuws. Dat komt neer op bijna anderhalf uur per dag. Dat is een gemiddelde voor de doorsnee Nederlander, verdeeld over online, TV, radio en print.
Veel tijd gaat uit naar updates via nieuwssites en apps: gemiddeld bijna een half uur per dag. De meeste tijd wordt daarbij opgeëist door nieuws op de smartphone, gevolgd door tablet en pc/laptop. Nieuws en actualiteiten op TV komen qua tijdsbesteding uit op gemiddeld 22 minuten per dag. Bij radio is dat ongeveer een kwartier en bij krantenlezers ruim 20 minuten per editie. Nieuwsconsumptie op social media blijkt met bijna 10 minuten per dag vrij vluchtig.
Het aantal minuten dat Nederlanders naar podcasts met nieuws en actualiteiten luisteren, wijst op een gemiddelde van één a twee afleveringen per week. Dat kan uiteraard sterk verschillen tussen incidentele luisteraars en heavy users van podcast met nieuwsonderwerpen.
Over GfK Trends in Digitale Media 2024
Het onderzoek Trends in Digitale Media is in juni 2024 uitgevoerd door GfK in samenwerking met onder meer NDP Nieuwsmedia. Er zijn in totaal 1.273 dertienplussers ondervraagd. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele apparaten en de bijbehorende mediaconsumptie.