Dat blijkt uit de nieuwe bereiksrapportage NPMM 2024-II van het Nationaal Media Onderzoek.
Op een gemiddelde dag lezen 1,2 miljoen dertienplussers een digitale editie, terwijl 3,7 miljoen de gedrukte uitgave doornemen. De edities samen bedienen dagelijks 4,4 miljoen lezers (29 procent van de dertienplussers).
Weekend populair
Het weekend is het meest populaire moment om het dagblad door te nemen. Het bereik loopt dan op tot 5,4 miljoen, wat staat voor ruim een derde van de Nederlanders (36 procent). Meer dan een kwart van dit bereik komt van de digitale editie.
Digitaal bereik verschilt per titel
Het aandeel van de digitale krant in het bereik verschilt van titel tot titel. Bij NRC (41 procent), Reformatorisch Dagblad (39 procent) en de Volkskrant (35 procent) is het aandeel digitaal het grootst. Ook bij de regionale dagbladen is het aantal digitale lezers aanzienlijk. Bij PZC, Het Parool, Friesch Dagblad en De Twentsche Courant Tubantia is één op de drie lezers gebruiker van de e-paper.
Keuze voor de digitale krant
Onlangs zijn met een onderzoek van Ipsos I&O de motieven van lezers vastgesteld om juist voor de digitale editie te kiezen. De meerwaarde voor de lezers is dat dit medium de positieve kenmerken heeft van digitale media (altijd en overal beschikbaar) en tevens die van de gedrukte krant (betrouwbaar en vertrouwd). Het grote pluspunt is dat men de digitale versie op elk moment kan inzien.
Over NMO NPMM 2024-II
De bereikscijfers van de digitale replica uit het onderzoek NMO Online worden voor deze rapportage samengevoegd met het gemiddeld bereik van de printeditie. Dit samengevoegde netto bereik noemt NMO gemiddeld editiebereik en wordt naast gemiddeld bereik print in de NPMM-data gepubliceerd.
Het bereik van de digitale replica wordt in NMO Online volgens een goedgekeurde methode gemeten: er wordt bereik gerealiseerd als de digitale replica wordt geopend. De uitgave moet voor de lezer volledig toegankelijk zijn.
De cijfers in de rapportage van de digitale editie zijn momenteel voor een deel van de titels nog niet compleet. De digitale Barneveldse Krant wordt niet gemeten en diverse titels van Mediahuis zijn nog niet volledig van de benodigde meettechniek voorzien. Het bereik van e-papers ligt dus in werkelijkheid hoger. Deze omissie zal in de komende NMO-publicaties verholpen worden.