Zakelijke beslissers zijn gretige nieuwsvolgers

De decision makers in Nederland hebben een intensief mediagebruik waarin nieuwsmedia centraal staan.

Dat blijkt uit NMO Decision Makers Survey 2024 (DMS) dat in september is gepubliceerd.

In het NMO-onderzoek, uitgevoerd door Ipsos I&O, worden zakelijke beslissers ondervraagd over hun gebruik van dagbladen, magazines, radio, websites, TV, e-papers, nieuwsbrieven en apps. De specifieke doelgroep omvat 967.000 professionals van gemiddeld 46 jaar.

Nieuwsmedia in trek

Vijftien nieuwsmerken bereiken met hun sites wekelijks 82 procent van de beslissers. Ook de nieuwsapps (66 procent) en printuitgaven (56 procent) van de nieuwsmedia worden veel gelezen. De gedrukte kranten bereiken samen met de digitale edities dagelijks 61 procent van deze groep.

bereik nieuwsmerken onder decision makers

Bron: NMO DMS 2024

Luister- en kijkgedrag decision makers

Ook voor kijken en luisteren wordt ruim de tijd genomen. TV en streaming video eisen wekelijks gemiddeld 26 uur kijktijd op. Voor luisteren naar radio, muziekdiensten en podcasts wordt 28 uur uitgetrokken.

Podcasts omarmd

Ook over het beluisteren van podcasts biedt DMS nu inzicht. Zo’n 340.000 decision makers blijken naar podcasts te luisteren. Bijna 150.000 van hen luisteren er wekelijks minstens 5 uur naar. Dit mediumtype heeft dus een prominente plaats in het intensieve mediagedrag van zakelijk Nederland verworven.

Over NMO Decision Makers Survey

NMO Decision Makers Survey is al tientallen jaren het leidende onderzoek naar het mediagebruik van zakelijke beslissers in Nederland. De publicatie van september 2024 bevat de gegevens van 2.906 respondenten.

Het onderzoek is op een aantal punten verbeterd. De lijst met managementfuncties is sterk uitgebreid en uit te splitsen naar specifieke functies. Ook het podcastgebruik van de zakelijke beslisser is nu in beeld.

Het onderzoek heeft verder een crossmediale opzet waarin de verschillende verschijningsvormen van mediamerken worden gebundeld. Dit merkbereik verwijst daarmee naar het aantal decision makers dat maandelijks in aanraking komt met een specifiek mediamerk.

De belangrijkste uitkomsten van DMS 2024 zijn gebundeld in een infographic. Nadere informatie over het onderzoek is verkrijgbaar bij FD Mediagroep, DPG Media, Mediahuis of AdAlliance.