De Tweede Kamer belegde vandaag een rondetafelgesprek over het voornemen van het kabinet om de btw op cultuur en media te verhogen van 9 naar 21 procent. De Kamerleden gingen in gesprek met deskundigen uit onder meer de media en de boekenbranche om scherper zicht te krijgen op de effecten van de forse belastingverhoging.
Toegankelijkheid van journalistiek op het spel
Kamran Ullah benadrukte in het rondetafelgesprek de grote gevolgen van de btw-verhoging voor de toegankelijkheid van de journalistiek. Het kabinet kiest voor de belastingverhoging op een moment dat het belang van nieuwsmedia groter is dan ooit. Nepnieuws, ontlezing en AI-gegenereerde content zetten de nieuwsvoorziening onder druk. Burgers moet juist laagdrempelige toegang worden geboden tot betrouwbaar nieuws.
Mohammed Mohandis (GL-PvdA) vroeg Ullah naar de verschillende abonnementen die De Telegraaf aanbiedt en welke groepen na de btw-verhoging afhaken. Zijn dat ook mensen met een kleine portemonnee? Ullah gaf aan dat de mensen die het niet meer kunnen betalen als eerste afhaken. Zelfs op de dag dat de coalitiepartijen de btw-verhoging aankondigden, kreeg De Telegraaf al tientallen opzeggingen van abonnees.
Ullah gaf aan trots te zijn dat De Telegraaf nu steeds meer jongeren in de groep van 18-25 jaar weet te binden met digitale abonnementen. Juist die jongeren die nu bereid zijn om te betalen voor journalistiek, dreigen bij de btw-verhoging weer af te haken.
Btw-verhoging leidt tot krimp bij redacties
Bjorn Oostra schetste vervolgens de grote impact op de regionale journalistiek. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat bij een belastingverhoging van deze omvang veel abonnees gedwongen zullen zijn hun abonnement op te zeggen. In het negatiefste scenario krimpt de redactie van De Limburger met maar liefst zeventien journalisten.
Dat heeft direct gevolgen voor de controle van de regionale democratie. Wie gaat er bijvoorbeeld straks nog naar de gemeenteraad van Roerdalen? Als het kabinet vasthoudt aan de voorgestelde btw-verhoging van 9 naar 21 procent in 2026, dan weet Oostra één ding zeker: “Wij kunnen dan niet blijven doen wat we nu doen.”
Rosanne Hertzberger (NSC) vroeg Oostra naar de winsten die twee grote Belgische uitgevers maken. Is de keuze dan echt tussen mensen ontslaan of de prijzen verhogen, of zijn er ook andere keuzes die gemaakt kunnen worden? Oostra legde uit dat die winst noodzakelijk is om fors te kunnen investeren in de transitie van print naar digitaal. Alleen dan kan De Limburger ook in de toekomst de inwoners van Limburg over hun regio informeren. De btw-verhoging zou alle winst doen verdampen, wat de noodzakelijke investeringen in een toekomstbestendige nieuwsvoorziening onmogelijk maakt.
Btw-verhoging onderwerp van debat bij Financiële Beschouwingen
Volgende week debatteert de Tweede Kamer tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen over de voorgenomen btw-verhoging. NDP Nieuwsmedia blijft zich inzetten voor het schrappen van de btw-verhoging op nieuwsmedia.