Kassabon voor de samenleving
Aan twee locaties die door de btw-verhoging worden getroffen, op en nabij de route van de Koninklijke stoet, is vlak voor het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgehangen. Vanaf het dak van museum Escher in het Paleis en museum Huis van het Boek is in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een 20 meter lange banner uitgerold. Op die banner, in de vorm van een lange kassabon, kan iedereen zien hoe de btw-verhoging het leven van Nederlanders een stuk duurder maakt. De kassabon laat onder andere zien dat een krantenabonnement door de btw-verhoging tientallen euro’s duurder wordt.
Bij de actie waren ook enkele politieke partijen aanwezig. De partijleider van D66, Rob Jetten, gaf aan dat het kabinet zonder enige visie deze btw-verhoging doorvoert.
Toegang tot journalistiek verslechtert
Door de btw-verhoging komt de toegankelijkheid van nieuwsmedia ernstig onder druk te staan. Op basis van onafhankelijk onderzoek van economisch onderzoeksbureau Decisio blijkt dat 270.000 huishoudens door de btw-verhoging toegang tot journalistiek wordt ontnomen. Ook leidt deze maatregel naar verwachting tot een verlies van 377 banen in de journalistieke sector. Een impact van deze omvang betekent voor regionale en kleinere nieuwstitels een bedreiging voor hun bestaansrecht, wat de pluriformiteit van de nieuwsvoorziening aantast.