Schrap de voorgenomen btw-verhoging van 9 naar 21%. Die boodschap is vandaag te lezen in alle dagbladen en op websites van nieuwsmedia. De oproep aan het nog te vormen kabinet is een boodschap van de uitgevers en hoofdredacties van meer dan dertig nieuwsmedia zoals De Telegraaf, AD, de Volkskrant, NRC, regionale dagbladen en online nieuwsmedia zoals De Correspondent en Follow the Money.
Toegankelijkheid van journalistiek onder druk
In de oproep benadrukken de ondertekenaars hun zorgen over de toegankelijkheid van journalistiek: ‘Deze ingreep gaat grote gevolgen hebben voor lezers. Mensen met een kleine beurs worden afgesneden van verdiepende journalistiek, met een groeiende nieuwskloof tot gevolg.’
Vooral kleinere en regionale titels geraakt
Ook wijzen de ondertekenaars op de gevolgen voor nieuwsorganisaties: ‘De onvermijdelijke daling in abonnementen heeft ingrijpende financiële gevolgen voor redacties. Zeker kleinere titels en regionale dagbladen zullen geraakt worden. Daarmee komt de pluriforme journalistiek in Nederland in zijn geheel onder druk te staan.’
Standpunt NDP Nieuwsmedia
Herman Wolswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia: ‘Nieuwsuitgevers en hoofdredacties geven in de gezamenlijke advertentie een glashelder signaal af over hun zorg dat journalistiek minder toegankelijk wordt. We zijn de effecten aan het doorrekenen, maar op basis van eerder onderzoek weten we dat de nu voorgestelde zeer forse btw-verhoging bijzonder schadelijke gevolgen zal hebben voor het journalistieke landschap.’
Nederland Europees belastingkoploper
Met een btw-verhoging van 9 naar 21% voor dagbladen komt Nederland in een uitzonderlijke positie binnen de Europese Unie. Met een btw-tarief van 21% zou Nederland journalistiek het zwaarst belasten van alle lidstaten in de EU. Landen als België en Denemarken passen op journalistiek juist een btw-nultarief toe.