De bestedingen in de mediumgroep nieuws & opinie groeiden met 3 procent naar bruto € 185 miljoen.
Dalende mediabestedingen
De groei werd gerealiseerd in een dalende markt. Nielsen registreerde in 2023 voor online display-reclame een totaal van € 705 miljoen. Dat is 10 procent minder dan in 2022. Voor de gehele advertentiemarkt werd bruto een daling van 5 procent opgetekend.
Groter aandeel nieuws en opinie
Display advertenties en zoekmachinereclame zijn binnen de digitale reclamemarkt de grootste segmenten. Meer dan een kwart van de bestedingen aan online display ging in 2023 naar sites en apps met nieuws- en opiniecontent. De categorie liep verder uit op een ander veel ingeschakeld reclamekanaal: de vergelijkingssites/marktplaatsen.
Daarnaast boekten online platforms over sport en wonen een groei in de reclamebestedingen.
Online display-reclame is in de registratie onderverdeeld in display en video. Een stabiel deel van 70 procent wordt besteed aan ‘display’-reclame, 30 procent gaat naar video. Verder wint online reclame die rechtstreeks bij een mediabedrijf wordt ingekocht terrein op de automatisch verhandelde reclameruimte. De verhouding is hierbij nu 60/40.
Over de bruto mediabestedingen
De gegevens in deze analyse zijn afkomstig uit het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2023 van Nielsen. De bestedingen aan YouTube zijn niet in de online bestedingen opgenomen.
Door de bestedingen te verbijzonderen naar uitgever, categorie, adverteerder en seizoen, kunnen de cijfers worden vergeleken met reclamebestedingen bij andere mediumtypen. Online display is na tv en radio in de omvang van bruto bestedingen het derde advertentiekanaal.