Toch blijft het lezen van gedrukte dagbladen voor miljoenen Nederlanders een dagelijks ritueel.
Dat blijkt uit het in maart gepubliceerde NMO Mediatrends 2023. Het rapport biedt informatie over uiteenlopende mediakanalen en bevat nieuwe inzichten over het consumeren van nieuws. Naast bereikscijfers en lezersprofielen komen in de publicatie ook kwalitatieve kenmerken van nieuwsmedia aan bod.
Online nieuwsplatforms in trek
De aantrekkingskracht van online nieuws en actualiteiten blijkt uit de toplijst van meest bezochte Nederlandse online platforms. Ongeveer de helft van die lijst over 2023 bestaat uit nieuwsmedia.
De grote nieuwssites en -apps bereiken ieder maandelijks ruim een derde van de Nederlanders. De nieuwsplatforms profiteren daarbij van de populariteit van de smartphone die zorgt voor het overgrote deel van het online bereik.
Print nog altijd veel gelezen
Bijna de helft van de Nederlanders die online zijn, leest dagelijks nieuws van online kranten, nieuwssites of -apps. Er wordt daarnaast nog steeds veel nieuws op papier gelezen. 57 procent van de dertienplussers leest weleens een papieren dagblad. Een groot deel van hen heeft een abonnement.
Bruto bereik dagbladen
Landelijke dagbladen behalen samen iets meer bereik dan regionale dagbladen. Op zaterdag bedienen dagbladen de meeste lezers. Gemiddeld bereiken de weekendedities 30 procent meer lezers dan op een doordeweekse dag.
Nieuwsmedia aandachtig gelezen
NMO Mediatrends gaat ook in op de kwaliteit van het bereik van dagbladen. Een voorbeeld daarvan is het aantal gelezen pagina’s van de gedrukte krant.
Een derde van de krantenlezers zegt (bijna) de gehele krant te lezen. Meer dan 60 procent van de lezers leest ruim de helft van een nummer. De meeste lezers nemen dus het merendeel van de pagina’s door.
Crossmediaal bereik dagbladen
De NMO Print & Merken Monitor rapporteert niet alleen over de losse mediakanalen, maar ook over de samenhang tussen print- en online media. Het onderzoek laat onder meer zien hoeveel lezers de gedrukte krant lezen, het digitale nieuws bekijken of beide bronnen gebruiken.
Het grootste deel van de lezers komt af op de nieuwssites en -apps van de uitgevers. Twee op drie lezen uitsluitend de digitale content. Om en nabij een kwart leest uitsluitend de gedrukte krant. Een kleinere groep bekijkt zowel het gedrukte als het digitale nieuws.
Over NMO Mediatrends 2023
Voor de derde editie van NMO Mediatrends zijn ruim 10.000 respondenten (13+) ondervraagd over hun media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. NMO Mediatrends is aangevuld met informatie uit de NMO Print & Merken Monitor, NMO Luisteren, NMO Kijken en NMO Online. Deze aanvulling zorgt voor een brede blik op het mediagedrag van de Nederlandse bevolking.
Het rapport NMO Mediatrends 2023 is hier te bekijken of te downloaden als pdf.