De websites en apps van deze titels houden dagelijks 5,7 miljoen nieuwsvolgers op de hoogte.
Nieuwe bereikscijfers kranten
Het Nationaal Media Onderzoek heeft op 15 februari 2024 de NMO Print & Merken Monitor 2023-II gepubliceerd met nieuwe printbereikscijfers van dagbladen en magazines. Uit dit onderzoek blijkt dat op een gemiddelde dag ruim 26 procent van de dertienplussers één of meer kranten leest. De landelijke dagbladen bereiken samen 16 procent, de regionale titels 14 procent van deze groep.
Met respectievelijk 819 duizend en 729 duizend dagelijkse lezers zijn AD en De Telegraaf de grootste dagbladtitels. Het Noordhollands Dagblad is met 229 duizend dagelijkse lezers de meest gelezen regiotitel.
Weekendedities dagbladen populair
De weekendedities bereiken aanzienlijk meer lezers. De landelijke titels hebben op zaterdag en zondag gemiddeld ruim de helft meer lezers dan doordeweeks. Er zijn daarbij enkele uitschieters. NRC telt in het weekend tweemaal zoveel lezers, de Volkskrant 75 procent meer.
Digitale bereik dagbladen
Het digitale bereik van dagbladen overstijgt inmiddels het lezersaantal van de gedrukte krant. Op een gemiddelde dag in 2023 bekeken 5,7 miljoen Nederlanders (13+) één of meer dagbladsites of -apps. De online platforms van de landelijke kranten trekken dagelijks samen ruim 30 procent (4,5 miljoen), de sites en apps van regionale dagbladen samen ruim 14 procent (2,1 miljoen).
Over het bereiksonderzoek
Nationaal Media Onderzoek heeft op 15 februari de NMO Print & Merken Monitor 2023-II gepubliceerd met nieuwe printbereikscijfers van dagbladen en magazines. De rapportage heeft betrekking op de periode Q2-2022 t/m Q1-2023. De digitale bereikscijfers zijn afkomstig uit jaarcijfers van NMO Online 2023.
De topline-resultaten zijn in het NMO Dashboard (nmodata.nl) gepubliceerd.