Dat staat voor ruim 94 procent van de personen van 13 jaar en ouder. Dat blijkt uit nieuwe bereikscijfers voor digitale media van NMO Online.
Online nieuws frequent gelezen
Uit het onderzoek blijkt dat internetgebruikers de platforms uit de categorie ‘nieuws en achtergronden’ het vaakst bezoeken. Maandelijks maken ruim 12 miljoen Nederlanders van nieuwsplatforms gebruik. De gemiddelde bezoeker checkt 18 dagen per maand het online nieuws en leest op die dagen gemiddeld 19 pagina’s. In specifieke groepen is het bezoek aan nieuwssites nog intensiever, zoals onder mannen, 35-49-jarigen en zakelijke beslissers.
Online nieuws populairste categorie
Naast de categorie ‘nieuws en achtergronden’ (bereik maandelijks 80%) gaat ook veel aandacht uit naar de categorieën ‘shopping- en vergelijkingssites’ (maandbereik 53%), ‘fashion, beauty, lifestyle’ (maandbereik 51%), ‘series, film en entertainment’ (maandbereik 49%) en het weer (maandbereik 46%).
Top 5 meest bezochte categorieën online media
Social media en andere veelgebruikte ‘global’ platforms zijn nog niet in NMO opgenomen. Rapportage van deze drukbezochte platforms volgt later in 2024.
Meer merken per nieuwsvolger
De nieuwsvolgers zijn niet eenkennig. Gemiddeld genomen volgt men maandelijks 4 nieuwsmerken naast elkaar. Dit gevarieerde nieuwsdieet zorgt ervoor dat veel nieuwsmerken een miljoenenpubliek kunnen bedienen. Op maandbasis bereiken 14 nieuwsmerken een publiek van meer dan een miljoen dertienplussers. Van dit aantal worden 13 merken uitgegeven door private nieuwsbedrijven.
Vier nieuwsmerken gaan online in bereik aan kop. AD is met 47 procent bereik per maand het grootste online nieuwsplatform, gevolgd door NU.nl met 45 procent. Daarna volgen De Telegraaf (39%) en RTL Nieuws (38%). De andere landelijke nieuwsmerken zoals Metro (19%), NRC (16%) en de Volkskrant (16%) volgen op enige afstand. NOS is door technische aanpassingen van hun nieuwsplatforms nog niet in de rapportage opgenomen.
Toplijst online nieuwsmerken met maandelijks meer dan een miljoen bereik.
Veel online publiek voor lokale journalistiek
Wat opvalt is dat ook regionale en lokale media op het web een fors publiek kunnen bereiken. Zo bereiken De Gelderlander 17 procent, Indebuurt 16 procent en De Stentor 16 procent van de dertienplussers in ons land.
Over NMO Online
Sinds 8 januari 2024 beschikt de mediasector over een nieuwe standaard voor online bereikscijfers: NMO Online. Het nieuwe bereiksonderzoek van Nationaal Media Onderzoek geeft een compleet beeld van het online gedrag en rapporteert over het gebruik en bereik van websites en apps. Ook alle bij NDP Nieuwsmedia aangesloten nieuwsplatforms zijn in de meting opgenomen.