Het nieuwe onderzoek van Nationaal Media Onderzoek geeft een compleet beeld van het online gedrag en rapporteert over het gebruik en bereik van websites en apps. Ook alle bij NDP Nieuwsmedia aangesloten nieuwsplatforms zijn in de meting opgenomen.
Verbeteringen online bereiksonderzoek
NMO Online is de opvolger van het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO) dat sinds 2017 over online media rapporteerde. NMO Online bevat een groot aantal verbeteringen ten opzichte van de voorganger.
Onderzoeksbureau Kantar heeft voor NMO Online een nieuw hoogwaardig, representatief panel opgebouwd. De online meting vraagt weinig inspanningen; de respondent hoeft niets op zijn devices te installeren en er is geen login vereist. NMO Online meet ook meer vormen van online verkeer, zoals het bereik van mediamerken via social media.
Onderzoeksopzet NMO Online
Voor de bereiksmeting worden de drie bronnen gecombineerd. Bij de huishoudens uit het NMO Online Panel is een routermeter geïnstalleerd die alle online devices in huis kan meten. Aanvullend registreert de app van het NMO Multimedia Panel naast luistergedrag ook online verkeer. De informatie uit deze panels wordt aangevuld met censusdata uit de ‘meettags’ die uitgevers op hun platforms hebben geplaatst.
Met behulp van data science worden panel- en censusdata gecombineerd tot één databestand. Alle onderdelen van het onderzoek voldoen aan de hoogste normen voor privacy en veiligheid.
Rijkere data online bereiksonderzoek
De nieuwe data kennen meer detaillering. Naast de gangbare bereikscijfers van mediamerken en uitgevers is ook informatie over secties van sites en type content beschikbaar, bijvoorbeeld sport, nieuws of entertainment. Dit is voor de advertentiesector essentiële informatie om voor reclamecampagnes de juiste media en context te selecteren.
NMO Online belangrijke bouwsteen
NMO Online is een essentieel onderdeel van het gehele NMO-onderzoeksdesign omdat dit specifieke onderzoek ook informatie levert over online lezen, online luisteren en online kijken. Het online onderzoek vormt verder een belangrijke bouwsteen voor het toekomstige onderzoek NMO Crossmedia waarin in de toekomst de data van alle gemeten mediakanalen worden opgenomen.
Sluitstuk vernieuwingen NMO
Met de lancering in januari 2024 van het online onderzoek rondt Nationaal Mediaonderzoek (NMO) een periode af waarin de collectieve bereiksonderzoeken voor kijken, lezen, luisteren en online werden vernieuwd en verbeterd. Eerder zagen al het nieuwe printbereiksonderzoek, het nieuwe luisteronderzoek en het nieuwe kijkonderzoek het levenslicht.
Over NMO
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is een initiatief van de organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland. In NMO zijn eind 2023 de volgende organisaties samengegaan: Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Onder de vlag van NMO wordt het bereik van televisie, radio, print en online gemeten.