Dat blijkt uit de nieuwe publicatie van NMO Mediatrends.
Jongeren kiezen bij hun online mediaconsumptie vaker dan ouderen voor kijken en luisteren. Waar online lezen boven de 35 jaar het populairst is, kiezen 13- tot 34-jarigen vaker voor het online bekijken en beluisteren van media.
Online nieuws lezen
Bij de dagelijkse online media-activiteiten staat het lezen van nieuws (inclusief de digitale krant) hoog in de lijst.
De helft van de dertienplussers leest dagelijks online nieuws. De 35-49-jarigen zijn het meest verknocht aan nieuws. Van deze leeftijdscategorie leest 61 procent dagelijks het nieuws online. Bij de 50-64-jarigen is dat 56 procent. Deze bevindingen staan los van nieuwsconsumptie via traditionele mediakanalen zoals print.
Tussen mannen en vrouwen zijn de verschillen bij het bekijken van online nieuws relatief klein, al kijken de mannen gemiddeld 7 procent meer naar online nieuwscontent.
Video
De penetratie van smart-TV’s in de Nederlandse huishoudens groeide met 4 procentpunten en kwam in 2022 uit op ruim 66 procent. Het ‘stapelen’ van videodiensten per huishouden nam eveneens toe. In 2022 had elk huishouden gemiddeld 1,9 VOD-diensten.
Luisteren
Net als bij kijken is bij luisteren het consumptie-aandeel van de online streamingdiensten verder toegenomen. Dit aandeel is vooral groot in de leeftijdsgroep 13-34 jaar. Podcasts luisteren nam in 2022 licht toe. Podcasts genieten relatief de grootste populariteit onder 13-34-jarigen.
In de brochure van NMO Mediatrends 2022 zijn meer analyses te vinden.
Over NMO Mediatrends 2022
Het Nationaal Media Onderzoek is de belangrijkste bron voor informatie over de consumptie van mediacontent en het bezit en gebruik van devices. Het is ook de basis voor de samenstelling en de weging van de doelgroepen in de panels van NMO.
Voor deze tweede editie van NMO Mediatrends zijn ruim 10.000 respondenten (13+) ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van (digitale) content.