Vertrouwen in traditionele nieuwsmedia
Traditionele nieuwsmedia zoals tv, radio en dagbladen zagen het rapportcijfer met 3 procentpunten toenemen. Gemiddeld beoordelen de Nederlandse burgers (13+) het vertrouwen in deze nieuwsmedia met een 7,1. De nieuwssites en -apps hebben inmiddels bij deze gevestigde nieuwsmedia aangehaakt. Ruim 5 op 6 Nederlanders vertrouwen het nieuws via deze digitale kanalen.
Sprong voor huis-aan-huisbladen
De toename van het vertrouwen doet zich voor bij alle mediumtypen. Huis-aan-huisbladen hebben het afgelopen jaar een sprong gemaakt en scoren nu een ruime voldoende (6,4). Dat laatste is het nieuws op sociale media nog niet gelukt. Dit kanaal voor nieuws krijgt van de 13-plusser ondanks een aanzienlijke stijging nog steeds een onvoldoende.
Vertrouwen in alle groepen
De beoordeling van het vertrouwen in media verschilt van groep tot groep. Mannen beoordelen het nieuws op traditionele media met een licht hogere score dan vrouwen. De beoordeling is positiever naarmate de burgers ouder zijn. De gevestigde nieuwsbronnen scoren bij de senioren zelfs een 7,5. Dezelfde trend is zichtbaar bij de indeling naar sociale klasse: hoe hoger de klasse, hoe groter het vertrouwen in het nieuws.
Vertrouwen sterker dan gedacht
Hoewel dit langlopende onderzoek al geruime tijd een goede beoordeling van nieuwsmedia rapporteert, zijn deze uitkomsten toch sterker dan verwacht. Herman Wolswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia: “De veelgehoorde stelling dat de Nederlandse media kampen met een gebrek aan vertrouwen van de burger is te kort door de bocht, tonen deze cijfers aan. Dit langjarige onderzoek laat zien dat het vertrouwen zelfs stijgende is. Het onderstreept de kracht van de Nederlandse nieuwsmedia en de gedrevenheid waarmee Nederlandse journalisten dag in dag uit hun werk doen.”
Over GfK Trends in digitale media
Trends in digitale media is in december 2022 uitgevoerd door GfK in samenwerking met NDP Nieuwsmedia en andere organisaties uit de mediasector. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en gaat in op het gebruik van media in het algemeen en mobiele apparaten in het bijzonder. Naast de ontwikkelingen in mediagebruik van Nederlanders van 13 jaar en ouder zoomen de onderzoekers in op de jongste doelgroep (13-17 jaar), zodat ook opkomende trends tijdig in beeld zijn.