Mediamasters
Duizenden klassen gaan in de Week van de Mediawijsheid traditioneel aan de slag met Mediamasters. Een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid terwijl spelenderwijs ook taalvaardigheid en waar relevant basale rekenvaardigheden aan de orde komen. Nieuws in de Klas droeg bij met een video over het verschil tussen Juice-kanalen en kwaliteitsjournalistiek.
Breaking News: innovatieve digitale e-stage
De Week van de Mediawijsheid richt zich traditioneel vooral op basisschoolkinderen. Om ook aanbod voor middelbare scholieren te faciliteren heeft Nieuws in de Klas samen met educatieplatform Lessonup een klassikale dilemma-game ontwikkeld.
In de game denk je een maatschappelijke stage bij een krant te gaan lopen, maar moet je voordat je het weet allerlei zwaarwegende beslissingen nemen over de voorpagina. Welke foto past bij een nieuwsbericht? Welk nieuws is het belangrijkst? En hoe ga je om met die anonieme bron die je allerlei smeuïge tips geeft?
Op hun eigen smartphone selecteren leerlingen een optie, waarna het resultaat van de klas als geheel op het digibord verschijnt. Vervolgens is er ruimte voor discussie: waarom is het belangrijk dat een journalist vanuit journalistieke waarden redeneert en welke keuze doet aan deze waarden het meeste recht? Geïnteresseerd? Klik hier voor de promo.
Eigen krant maken
Als extra opdracht voor Mediamasters faciliteert Nieuws in de Klas ieder jaar het maken van een eigen krant via een eigen tool op de website. Leerlingen die een krant maken verdienen extra punten. De afgelopen jaren gingen veel leerlingen aan de slag, we rekenen ook dit jaar weer op mooie inzendingen en een glansrijke winnaar.