Nieuwsmedia ongekend populair onder zakelijke beslissers

Zakelijke beslissers in Nederland consumeren buitengewoon veel nieuwsmedia. Dat blijkt uit bereikcijfers van het Decision Makers Survey (DMS 2022).

Het onafhankelijke bereikonderzoek onder zakelijke beslissers rapporteert over ruim tien nieuwsmerken. Van deze merken is zowel het bereik van print en digitaal als van radio en TV opgenomen. Ook rapporteert DMS 2022 over het crossmediale bereik onder de zakelijke doelgroep.

Bereik onder decision makers

Bron: DMS 2022

Het totaalbereik van de nieuwsmerken laat zien dat de zakelijke beslissers gemiddeld zeker vier merken volgen. AD, De Telegraaf, NU.nl en RTL Z bereiken ieder meer dan de helft van deze doelgroep. Bij de Volkskrant, BNR, FD en NRC is dat ongeveer een derde. Bij BNR, FD en RTLZ is de selectiviteit binnen de doelgroep goed in het bereik terug te zien. Verder valt op dat ook opiniebladen als VN en EW in deze niche erg populair zijn.

Per mediumtype zijn qua bereik verschillen te ontdekken.

Zakelijke beslissers en digitale nieuwsmedia

De digitale platforms zijn populair onder de zakelijke beslissers. AD, NOS, NRC, FD, RTL, de Volkskrant en De Telegraaf behalen met web of app op een willekeurige dag ieder een dubbelcijferig bereik.

Zakelijke beslissers en gedrukte nieuwsmedia

Bij print gaan De Telegraaf (7,3%) en AD (7,2%) met gemiddeld bereik van de krant aan kop. De dagbladtitels NRC (5,3%), Het Financieele Dagblad (3,8%) en De Volkskrant (4,1%) volgen daarna. Bij de magazines doen Quote, EW en VN het goed.

De hang naar digitale media blijkt duidelijk uit het leesgedrag. Het dagelijkse bereik van de digitale krant (e-paper) is bij veel titels inmiddels groter dan van de gedrukte krant. Het lezen van de digitale editie verdubbelt grofweg het titelbereik in deze groep.

Radio en televisie

DMS 2022 laat zien dat ook op de doelgroep toegesneden televisie en radio populair is. RTLZ bereikt gemiddeld 24 procent, BNR bedient gemiddeld 16 procent. Daar komt het bereik van de websites en apps van deze merken bij.

Zakelijke beslissers profielen

In de rapportage van DMS is het specifieke profiel van de doelgroep terug te vinden. 71 procent van de decision makers is man, 29 procent is vrouw. De leeftijd ligt grotendeels tussen 35 en 65 jaar. Verder woont ruim de helft woont in Noord-Holland, Zuid-Holland of Noord-Brabant.

Veel zakelijke beslissers zijn welgesteld, 65 procent valt in welstandklasse 1 en 2. Bij gemiddeld Nederland is dat 40 procent. Beleggen is populair, 3 op de 10 doen dat privé.

Driekwart van de zakelijke beslissers geeft leiding. 12 procent leidt meer dan 20 mensen. DMS toont verder dat 48 procent eindbeslisser is en 35 procent een rol speelt bij bedrijfsfinanciering, bankzaken en verzekeringen. Decision makers maken door hun rol lange werkweken: bijna tweederde werkt meer dan 40 uur per week.

Over DMS 2022

Decision Makers Survey (DMS 2022) is het onafhankelijke bereikonderzoek onder zakelijke beslissers. Het onderzoek van NOM is gebaseerd op een steekproef van 2.758 respondenten.

Onder zakelijke beslissers worden personen verstaan die als algemeen directeur, financieel directeur, commercieel directeur of als ander directielid werkzaam zijn in het bedrijfsleven of (semi-)overheid. Zij geven leiding aan meerdere werknemers of zijn verantwoordelijk zijn voor inkoop, verkoop, marketing, personeelszaken, IT, data, juridische en operationele zaken of beveiliging.

In totaal betreft het een groep van 605.000 personen van 18 jaar en ouder.