Dat blijkt uit de nieuwe Eurobarometer Media & News Survey 2022.
Schrijvende pers gewaardeerd
TV en radio worden in ons land relatief goed als nieuwsbron gewaardeerd. 57 procent noemt deze bronnen als meest betrouwbaar. Dat is ruim boven het Europese gemiddelde. Ook de Nederlandse geschreven pers staat er opvallend goed op. Waar het geschreven nieuws voor 39 procent van de Europeanen favoriet is, is dit percentage voor de Nederlandse schrijvende pers (kranten en tijdschriften) aanzienlijk hoger (54 procent).
In de scores van de traditionele nieuwsbronnen zijn hun online platforms meegenomen.
Scepsis over influencers en YouTube
Ook bij nieuwe media wijkt het vertrouwen van de Nederlanders af van het Europese gemiddelde. Slechts 3 procent heeft vertrouwen in influencers en een schamele 5 procent noemt videoplatforms als YouTube betrouwbaar.
Desinformatie
Desinformatie en nepnieuws zijn volgens de Nederlandse respondenten verschijnselen die hier minder spelen. Van de 27 deelnemende landen is blootstelling aan desinformatie en nepnieuws in ons land het laagst. Daarmee is dit niet een onderwerp om te negeren. Een derde van de bevolking zegt moeite te hebben met het herkennen van desinformatie. Dit gaat in grote mate op voor de schoolgaande jeugd.
Over het onderzoek
De Eurobarometer Media & News Survey 2022 is door Ipsos uitgevoerd. Het onderzoek is tussen 26 april en 11 mei 2022 online voorgelegd aan 52.347 respondenten van 15 jaar en ouder. De steekproef in Nederland omvatte 2.083 respondenten. Bij de uitkomsten is een apart factsheet over Nederland beschikbaar.