Donderdag stemde de plenaire vergadering van het Europees Parlement over de DSA. De Europese nieuwssector betreurt de uitkomst. Het Parlement heeft de kans laten lopen om van de DSA een sterk instrument te maken dat de onafhankelijkheid en professionaliteit van de Europese mediasector ondersteunt.
Overgeleverd aan de beslissingen van platforms
In het afgelopen jaar hebben nieuwsmedia nadrukkelijk gewezen op de gevaarlijke kanten van de DSA. De wet bevat geen sluitende waarborgen om de content van nieuwsmedia te beschermen tegen willekeurige beslissingen van de platforms, bijvoorbeeld om die offline te halen.
De platforms hebben op dat punt geen goed track record: er zijn talloze voorbeelden van onafhankelijke, professionele media-inhoud die door platforms om onduidelijke redenen, al dan niet tijdelijk, offline zijn gehaald.
Het Europees Parlement stemde wel in met een amendement dat platforms dwingt mediavrijheid en -pluralisme op te nemen in hun algemene voorwaarden.
Parlement perkt gericht adverteren verder in
Het Europees Parlement heeft de DSA ook aangegrepen om gericht adverteren in te perken. Het standpunt van het Parlement bevat een zwarte lijst met manieren die niet langer toegestaan zijn om gebruikers toestemming te vragen voor gerichte advertenties. Die maatregel legt nog meer macht bij browsers. Dat geeft te denken, wetende dat Google ’s werelds populairste browser exploiteert en bovendien veruit de belangrijkste speler op de mondiale online advertentiemarkt is.
Frankrijk wil vóór de zomer akkoord
Onder voorzitterschap van Frankrijk gaan nu de onderhandelingen van start tussen het Europees Parlement, de Raad en de Europese Commissie. Frankrijk wil dat voortvarend aanpakken en koerst op een akkoord over de DSA vóór de zomer.
Digital Markets Act belangrijker
Deze maand zijn ook de onderhandelingen gestart over het tweede Europese voorstel dat de macht van big tech moet inperken, de Digital Markets Act (DMA). Die wet bevat maatregelen die voor nieuwsbedrijven belangrijk zijn: de grote platforms moeten onder andere eerlijkere voorwaarden hanteren voor hun appstores, de advertentieketen wordt transparanter en nieuwsuitgevers krijgen toegang tot data van de platforms.
Ook op de DMA wil Frankrijk tijdens haar EU-voorzitterschap dit halfjaar een akkoord bereiken.