Maandelijks raadpleegt 82 procent van de dertienplussers een of meer nieuwssites of -apps. Het aantal bekeken nieuwsberichten en de surftijd namen licht toe.
Het gebruik van nieuwssites en -apps kwam in het eerste coronajaar 2020 in een stroomversnelling. In 2021 is het bereik gestabiliseerd op ruim 12,2 miljoen dertienplussers.
Het volume en de tijd van de online nieuwsconsumptie namen in 2021 toe. Er werden bij de 40 gemeten nieuwsmerken in totaal 5,3 miljard pagina’s bekeken, een groei van ruim 5 procent. De tijd die op nieuwssites en -apps wordt doorgebracht nam met 5 procent toe tot ruim 30 minuten per dag.
Hoofdrol smartphone
Bij het bereik en het volume speelt de smartphone in 2021 een hoofdrol. Inmiddels komt 85 procent van het bereik van nieuwsmerken op dit device tot stand.
Alle leeftijden
Het raadplegen van het online nieuws is inmiddels een gewoonte geworden van alle generaties. De leeftijdscategorie 35-49 jaar is met een bereik van maandelijks 92 procent een belangrijke gebruikersgroep, maar ook tieners (62 procent) en senioren (69 procent) weten de nieuwssites en -apps goed te vinden. Bij de laatste groep zijn ook de gedrukte nieuwsuitgaven erg populair.
Over de analyse
De analyses zijn gebaseerd op de meting van 40 Nederlandse online nieuwsmerken in het genre Nieuws en Actualiteit uit het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO)
Het NOBO-onderzoek wordt in opdracht van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) uitgevoerd door KANTAR. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met 4.200 leden. NOBO is sinds 2016 de standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Het onderzoek rapporteert cross-device over het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.