In een zaak die aanbieders van datingapps aanhangig maakten bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de toezichthouder geoordeeld dat Apple misbruik maakt van haar economische machtspositie.
Als een aanbieder binnen zijn app tegen betaling digitale content of diensten aanbiedt, is hij verplicht gebruik te maken van de in-app betaaldienst van Apple. Daar is een hoge commissie mee gemoeid. Ook verbiedt Apple het verwijzen naar betaalmogelijkheden buiten de app om. In de zaak van aanbieders van datingapps acht de ACM deze voorwaarden van de App Store onredelijk. Apple moet ze nu binnen twee maanden aanpassen.
Alternatief voor betaalsysteem Apple
De ACM verplicht Apple om de Nederlandse Store Front van de App Store aan te passen, zodat aanbieders van datingapps ook gebruik kunnen maken van een alternatief voor het betaalsysteem van Apple. Daarnaast moeten aanbieders van datingapps de mogelijkheid krijgen om in hun app te verwijzen naar betaalmogelijkheden buiten de app.
Vooralsnog beperkt tot datingapps
Het besluit van de ACM is vooralsnog beperkt tot datingapps. Aanbieders van andere apps waarbij consumenten in-app aankopen doen, zoals betaalde nieuwsapps, lopen tegen vergelijkbare problemen aan. Dit besluit van de ACM en de mogelijke vervolgstappen worden daarom nauwlettend gevolgd.
Nederlands besluit past in breder kader
De Europese Commissie en toezichthouders in andere lidstaten hebben de Nederlandse zaak eveneens met grote belangstelling gevolgd. Er lopen zowel Europese als nationale onderzoeken naar het marktgedrag van de grote techspelers.
Bovendien is Europese wetgeving in de maak, de Digital Markets Act (DMA), die strengere regels oplegt aan onder andere appstores. Het doel is om medio dit jaar overeenstemming over de DMA te bereiken.
Google past voorwaarden ook aan
Per 1 januari heeft Google de commissie voor abonnementen, die via de Play Store lopen, verlaagd. De afdracht voor het eerste jaar wordt verlaagd van 30 naar 15 procent. Vanaf het tweede jaar was al het 15%-tarief van toepassing.