Digitale edities en nieuwsapps zijn in deze doelgroep fors in bereik gestegen, net als nieuwssites en websites met managementinformatie. Printedities en social platforms stagneren in bereik, al er zijn bij deze media ook groeiers te vinden.
Mediabereik steeds digitaler
In het coronajaar 2020 is de digitale nieuwsconsumptie van decision makers in een stroomversnelling gekomen. In alle onderliggende zakelijke doelgroepen behaalt het online nieuws meer bereik dan de social platforms.
Nieuwsites zijn bij de zakelijke doelgroep erg in trek. Van enkele nieuwsplatforms is het bereik in de rapportageperiode zelfs met 60 tot 70 procent toegenomen. Ook de meeste digitale kranten en apps zijn volgens DMS 2021 sterk in bereik gestegen.
Printmedia stabiel
Gemiddeld behalen de printmedia die gericht zijn op decision makers een stabiel bereik. De digitale edities van deze uitgaven vergroten het bereik.
De populariteit van nieuwsmerken is goed terug te zien in het maandbereik uit DMS 2021.
Afhankelijk van de doelgroep bereiken NU.nl, De Telegraaf, AD, RTL Z en de Volkskrant maandelijks ieder grofweg de helft van de zakelijke beslissers. Ook FD, NRC, BNR en EW worden verhoudingsgewijs veel door decision makers gelezen. Opvallend is de populariteit bij de grootzakelijke doelgroep van FD, De Telegraaf, RTL Z, BNR en NRC. De Volkskrant scoort goed onder beslissers bij de semioverheid.
Verdeeld beeld social media
Een deel van de decision makers heeft zich afgekeerd van Twitter en Facebook. De bereiksdaling van Twitter in deze groep is groot. Facebook wordt even vaak gebruikt als in 2020. YouTube en Instagram doen het goed in deze doelgroep, net als LinkedIn dat al langer populair is bij de zakelijke beslissers.
Over DMS 2021
Sinds 2021 is Decision Makers Survey (DMS) ondergebracht bij NOM. Het onderzoek is representatief voor decision makers in bedrijven met twee of meer medewerkers. In Nederland zijn dat 629.000 algemeen en financieel directeuren en eindverantwoordelijken voor inkoop, verkoop, marketing, personeelszaken en automatisering. Het gaat hier om beslissers in het bedrijfsleven en bij de semi-overheid.
Voor DMS 2021 zijn 2.682 decision makers ondervraagd. Het veldwerk liep van april 2019 tot en met december 2020. Van de deelnemende mediamerken is het bereik van printedities, digitale replica’s, radio- en televisiezenders, websites en apps in kaart gebracht. Daarnaast zijn zakelijke sites en social media in het onderzoek opgenomen.
Download hier de infographic van DMS 2021.