De omzet van de meeste bedrijven daalde. Toch zijn er in het onderzoek ook positieve signalen te vinden. 17 procent van de uitgevers boekte in 2020 een omzetstijging. Twee derde van de uitgevers denkt volledig van de pandemie te herstellen.
Vraag naar kwaliteitsjournalistiek
Desinformatie en nepnieuws hebben kwaliteitsjournalistiek tijdens de coronacrisis een impuls gegeven. Dat is goed terug te zien bij digitale nieuwsmedia. Het online lezerspubliek nam vorig jaar mondiaal met 36 procent in omvang toe. De omzet uit digitale lezers groeide sterk (+27%). Uitgevers die overgaan op digitale proposities en een audience first-strategie hebben hoge verwachtingen van deze groeiende doelgroep.
Volgens Chartbeat is het online lezerspubliek overal ter wereld gegroeid, evenals de loyaliteit en de leesfrequentie. De analytics-specialist stelt vast dat organisaties met een sterke innovatiecultuur een groter digitaal publiek bereiken en optimistischer zijn over hun winstverwachtingen.
Dalingen bij print
De markt voor printreclame kreeg door de crisis de grootste klappen. De deelmarkt leverde gemiddeld 19,5% in, terwijl digitaal adverteren 8,8 procent meer opleverde. De omzet uit printuitgaven kreeg een forse tik: deze daalde mondiaal met 13 procent. De forse omzetdalingen hebben gevolgen voor het personeelsbestand. Het aantal werknemers daalde ten opzichte van 2019 met 4,4 procent.
Ondanks de haperende advertentiemarkt wordt reclame nog vaak aangemerkt als de belangrijkste bron van inkomsten (27%), gevolgd door abonnementen (21%) en losse verkoop (10%). De respondenten (31%) zien de teruglopende advertenties als grootste risico voor de toekomst.
Nieuwsbedrijven wereldwijd melden dat hun werkwijze sinds de pandemie sterk is gewijzigd: 87 procent heeft inmiddels de workflow en de communicatie aangepast. Bij ruim de helft biedt het personeel de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Slechts 5 procent verwacht dat al het personeel na de pandemie weer naar het kantoor komt.
Topprioriteiten
De crisis zorgt voor een acceleratie van de digitale transformatie. Veel respondenten (44%) geven digitalisering topprioriteit. Een Audience first-aanpak, betalende digitale lezers en data- en productontwikkeling zijn hierbij essentieel.
Bij de investeringsplannen staat betaalde digitale content bovenaan de lijst. WAN-IFRA stelt verder vast dat Artificial Intelligence (76%) en lezersomzet (55%) de komende drie jaar de successen van nieuwsbedrijven zullen bepalen. Ruim de helft van de bedrijven heeft AI al in enige vorm geïmplementeerd.
De toepassing van 5G heeft prioriteit nu deze techniek wereldwijd een vlucht neemt. 5G biedt uitgevers kansen bij het ontwikkelen van geavanceerde content. Dat kan de advertentiebeleving, goede video- en audio-consumptie en onbelemmerde streaming sterk verbeteren.
Over World Press Trends 2020-2021 Outlook
WAN-IFRA heeft onder uitgevers en experts wereldwijd onderzoek gedaan naar de financiële prestaties, prognoses en strategieën van nieuwsbedrijven. Meer dan 90 managers uit 51 landen namen deel.
Voor kengetallen als omzet, oplage en advertentie-uitgaven werkt WAN-IFRA samen met Zenith en PriceWaterhouseCoopers (PwC). De analytics-specialisten van Chartbeat gaven inzicht in de ontwikkeling van het lezerspubliek. Mather, een adviesbureau gespecialiseerd in de lezersmarkt, droeg bij met economische modellering, analyse en strategische adviezen.