Forse inhaalslag bereik regionale en lokale nieuwssites en -apps

Lokale en regionale nieuwsplatforms hebben in 2020 fors meer publiek getrokken. Het bereik van deze sites en apps nam vorig jaar met gemiddeld 50 procent toe.

Dat blijkt uit jaarcijfers uit het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO).

Bovengemiddelde groei

Het nieuws over corona zorgde voor een deel van deze groei. Daarnaast wist de groep binnen de categorie online nieuws zichtbaar terrein te winnen. De groei van 50 procent kwam ver uit boven de gemiddelde groei van de nieuwsmerken in 2020 (16 procent).

Lokaal en regionaal nieuws

Het toenemende bezoek aan regionale nieuwsplatforms is complementair aan het bereik van de gedrukte uitgaven dat vorig op een stabiel hoog niveau uitkwam. 2,8 miljoen Nederlanders lezen dagelijks een gedrukte editie van een regionale krant.

Grootste nieuwsmerken

Het Parool.nl is met een maandelijks bereik van ruim 18 procent van de dertienplussers de grootste regionale nieuwssite. Vlak daarna komt indebuurt.nl, het online platforms van DPG Media met nieuws uit circa 40 regio’s. Grote regionale merken als de Gelderlander, de Stentor en Brabants Dagbladen volgen daarna.

Bereik lokale en regionale nieuwsmedia

Bron: NOBO jaarcijfers 2020

Meer pagina’s en meer tijd

De groep lokale en regionale nieuwsmerken behaalt samen een maandbereik van 7,5 miljoen, ruim de helft van de dertienplussers in Nederland. De bezoekers bekijken maandelijks ruim 600 miljoen pagina’s en besteden maandelijks anderhalf uur aandacht aan het regionale en lokale nieuws.

Over het onderzoek

De analyses zijn gebaseerd op de meting van achttien online lokale en regionale nieuwsmerken die zijn opgenomen in het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO)

Dit onderzoek wordt in opdracht van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) uitgevoerd door KANTAR. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met 4.200 leden. NOBO is sinds 2016 de standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Het onderzoek rapporteert cross-device over het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.