Dat blijkt uit jaarcijfers uit het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO).
Bovengemiddelde groei
Het nieuws over corona zorgde voor een deel van deze groei. Daarnaast wist de groep binnen de categorie online nieuws zichtbaar terrein te winnen. De groei van 50 procent kwam ver uit boven de gemiddelde groei van de nieuwsmerken in 2020 (16 procent).
Het toenemende bezoek aan regionale nieuwsplatforms is complementair aan het bereik van de gedrukte uitgaven dat vorig op een stabiel hoog niveau uitkwam. 2,8 miljoen Nederlanders lezen dagelijks een gedrukte editie van een regionale krant.
Grootste nieuwsmerken
Het Parool.nl is met een maandelijks bereik van ruim 18 procent van de dertienplussers de grootste regionale nieuwssite. Vlak daarna komt indebuurt.nl, het online platforms van DPG Media met nieuws uit circa 40 regio’s. Grote regionale merken als de Gelderlander, de Stentor en Brabants Dagbladen volgen daarna.
Meer pagina’s en meer tijd
De groep lokale en regionale nieuwsmerken behaalt samen een maandbereik van 7,5 miljoen, ruim de helft van de dertienplussers in Nederland. De bezoekers bekijken maandelijks ruim 600 miljoen pagina’s en besteden maandelijks anderhalf uur aandacht aan het regionale en lokale nieuws.
Over het onderzoek
De analyses zijn gebaseerd op de meting van achttien online lokale en regionale nieuwsmerken die zijn opgenomen in het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO)
Dit onderzoek wordt in opdracht van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) uitgevoerd door KANTAR. Het onderzoek is gebaseerd op een kwalitatief hoogwaardig panel met 4.200 leden. NOBO is sinds 2016 de standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Het onderzoek rapporteert cross-device over het internetgedrag van personen en omvat alle digitale platformen.