Gemiddeld lezen bijna 5,1 miljoen dertienplussers dagelijks een printuitgave. Dat staat voor 35 procent van de Nederlanders. Ten opzichte van een jaar eerder is het printbereik van dagbladen gedaald (-5 procent). Het gestegen online bereik van de dagbladmerken (+17 procent) heeft de daling echter ruimschoots gecompenseerd.
Forse online groei
De dagbladsites en -apps bedienen een steeds groter deel van de lezers. Het dagelijkse bereik van de online dagbladen groeide in 2020 met ruim 0,6 miljoen naar 4,2 miljoen dertienplussers. De online bezoekers van dagbladsites trekken voor hun online nieuwsupdates inmiddels ruim 22 minuten uit en bekijken daarbij gemiddeld 18 items.
Landelijk versus regionaal
Landelijke dagbladen bereiken in gedrukte vorm dagelijks 21 procent van de bevolking. De regionale titels behalen samen een dagbereik van 2,8 miljoen dertienplussers, ofwel 19 procent.
Door de toenemende populariteit van de online kanalen loopt het bereik van de printuitgaven geleidelijk terug. Bij de landelijke titels is dat sterker zichtbaar dan bij de regiotitels. Tegen deze trend in wist NRC in de rapportageperiode het printbereik te vergroten. Het aantal dagelijkse lezers nam met circa 6.000 toe tot 402.000 personen.
De gedrukte dagblad is opvallend populair in het weekend. Het bereik van de zaterdagkrant is gemiddeld 43 procent groter dan van een doordeweekse editie.
Over het onderzoek
NOM publiceert op 14 januari jl. de NOM Print Monitor 2020-IV met nieuwe bereikscijfers over de periode Q4-2019 t/m Q3-2020. De resultaten zijn vergeleken met NPM 2019-IV. De vermelde bereikscijfers van nieuwssites en -apps zijn afkomstig uit het online bereiksonderzoek NOBO en zijn gebaseerd op het dagelijkse bereik in de jaren 2019 en 2020.