Dat zegt Rien van Beemen, ceo van Mediahuis Nederland en voorzitter van NDP Nieuwsmedia, vandaag in een interview met Adformatie.
Groter publiek en sterker medialandschap
‘De NPO is in de gelegenheid om met belastinggeld video te maken. Wij willen die video ook, want het is dus al betaald. Het beschikbaar stellen van het ruwe videomateriaal is een goede besteding van publieke middelen, het versterkt het hele medialandschap en draagt bij aan het bereiken van een groter publiek,’ zegt Van Beemen.
Het beschikbaar stellen van het ruwe videomateriaal is een goede besteding van publieke middelen
Onnodig hoge prijs
Over de zogeheten basisnieuwsvoorziening wordt al lange tijd gesproken in het overleg tussen mediaorganisaties, dat Slob in de zomer van 2019 startte. Ondanks goede intenties van partijen lijkt regelgeving het obstakel te vormen.
Het al bekostigde videomateriaal zou onnodig hoog geprijsd moeten worden, omdat publieke omroepen het uitsluitend tegen marktconforme tarieven aan private partijen mogen leveren. De nieuwsbedrijven verwachten van minister Slob dat hij de levering van het videomateriaal langs een andere weg toch mogelijk maakt.
Over andere onderwerpen aan de zogeheten ‘tafels van Slob’ kon geen overeenstemming worden bereikt.
Urgent dat lezers abonnees worden
Van Beemen pleit naast het vrijgeven van het videomateriaal voor een afbakening van de activiteiten van de publieke omroep.
‘Het is helemaal prima dat NPO en omroepen actief zijn op online mediagebied. Maar doe dat met bewegend beeld en niet ook nog met tekst, zoals de NOS doet. Dat is killing voor ons. Wij zijn voor een groot deel afhankelijk van abonnee-inkomsten.’
‘Er lopen door corona tientallen miljoenen weg aan advertentie-inkomsten. Het is dus nog urgenter dat lezers abonnee worden. Als diezelfde lezer gratis artikelen, zonder video, kan lezen bij de NOS, is het voor ons veel lastiger om abonnees te werven. We willen er dus afspraken over. In Nederland zijn die er niet, in alle omringende landen wel’