Dat blijkt uit onderzoek van Sapio Research onder 10.000 consumenten in Europa en de VS.
Belang van betrouwbaarheid
De mediaconsumptie is tijdens de pandemie toegenomen en geïntensiveerd. Lezers wereldwijd hechten daarbij steeds meer belang aan de betrouwbaarheid van nieuwsbronnen. Uit het onderzoek blijkt tevens dat consumenten positief staan tegenover reclame op de nieuwssites en apps die zij vertrouwen.
Het onderzoek toont aan dat 67 procent van de consumenten openstaat voor advertenties op vertrouwde platforms. 44 procent heeft een nieuw merk geprobeerd na het zien van een relevante reclame. Omgekeerd zegt 55 procent van de consumenten dat het zien van advertenties naast onbetrouwbare berichten een negatieve invloed heeft op toekomstige aankopen.
Gewijzigd mediagedrag
Het rapport vermeldt dat de veranderde patronen in mediaconsumptie naar verwachting zullen aanhouden. De meeste consumenten verwachten niet terug te keren naar hun vroegere leesgedrag. Complexe, snelle en internationale nieuwscycli zijn de nieuwe norm geworden, vermeldt het rapport.
De combinatie van groeiende mediaconsumptie, meer beschikbare devices en nieuwe techniek biedt uitgevers kansen. Media die redactionele inhoud en advertenties op elkaar afstemmen hebben een concurrentievoordeel, blijkt uit de bevindingen.
69 procent van de respondenten laat weten eerder naar een advertentie te kijken wanneer die bij de redactionele inhoud past. Dat geldt in sterke mate voor reclame voor voeding, dranken, reizen, gezondheid en techniek.
Adverteren bij passende content
Opdrachtgever DoubleVerify stelt dat contextual advertising kwalitatief hoogwaardige media voordelen biedt. Door consumenten te bereiken bij relevante redactionele content kunnen adverteerders hun campagneprestaties verbeteren. Veel uitgevers passen al geavanceerde contextual technieken toe om hun advertentie-inkomsten een impuls te geven.
Over het onderzoek
Het rapport ‘Vier fundamentele verschuivingen in media en reclame in 2020‘ van Double Verify is gebaseerd op een diepgaande studie van het digitale gedrag tijdens de pandemie. Het onderzoek is door Sapio Research is uitgevoerd en gebaseerd op de feedback van meer dan 10.000 consumenten in Frankrijk, Duitsland, Spanje, het VK en de VS.