De studie in opdracht van DPG Media geeft nieuwe inzichten over de beleving, de functie en de inzet van dagbladen en magazines.
Gespreksstof
Het dagblad blijkt een veelgebruikte bron voor gespreksstof. Twee op drie lezers praten met anderen over wat zij gelezen hebben. De meerderheid zegt in de krant informatie aan te treffen die niet in andere media te vinden is.
Het lezen van een dagblad heeft ook invloed op de gemoedsrust. De lezers ervaren het lezen van een printuitgave als een moment van ontspanning en rust. Als magazine- en dagbladlezers hun leesmoment in slechts één woord omschrijven dan noemen zij de begrippen ‘ontspanning’ en ‘rust’ het vaakst. Twee op drie dagbladlezers voelen zich ontspannen tijdens het lezen.
Bij dagbladen valt ook het leesmoment op. Het ontbijt wordt vaak als trefwoord genoemd en de ochtend blijkt verreweg het meest geliefde leesmoment.
Aandacht
Opvallend is de hoge mate van aandacht die dagbladen en magazines in vergelijking met andere media krijgen. Bij 80 procent van de lezers is het lezen van een tijdschrift of dagblad de voornaamste activiteit. De sterke focus op de content wordt alleen nog overtroffen bij nieuwssites. 84 procent van de respondenten bekijkt het online nieuws met volle aandacht.
Crossmediaal
Het consumeren van dagbladen en tijdschriften beperkt zich al lang niet meer tot de gedrukte uitgave. Vooral bij dagbladen is de spreiding groot. Naast de gedrukte krant gebruiken nieuwsvolgers ook de online editie en de website. Online nieuwsbrieven, berichten via social media en speciale edities zijn media die meer door magazinelezers bekeken worden.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd in juni uitgevoerd door Panel Inzicht onder 1.000 lezers (25-70 jaar) van magazines en/of dagbladen. De belangrijkste bevindingen zijn samengevat in een infographic.
De download bevat ook resultaten van het Mediabelevingsonderzoek 2020 en een analyse van Dentsu Aegis over de toegevoegde waarde versterkende waarde van printreclame op televisiespots.