Dagbladen, nieuwssites en magazines krijgen aandacht en vertrouwen

Dagbladen, nieuwssites en magazines krijgen meer aandacht en vertrouwen dan andere mediakanalen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Panel Inzicht onder lezers van magazines en dagbladen.

De studie in opdracht van DPG Media geeft nieuwe inzichten over de beleving, de functie en de inzet van dagbladen en magazines.

Gespreksstof

Het dagblad blijkt een veelgebruikte bron voor gespreksstof. Twee op drie lezers praten met anderen over wat zij gelezen hebben. De meerderheid zegt in de krant informatie aan te treffen die niet in andere media te vinden is.

trefwoorden dagbladen en magazines

Bron: De Kracht van print: aandacht en vertrouwen

Het lezen van een dagblad heeft ook invloed op de gemoedsrust. De lezers ervaren het lezen van een printuitgave als een moment van ontspanning en rust. Als magazine- en dagbladlezers hun leesmoment in slechts één woord omschrijven dan noemen zij de begrippen ‘ontspanning’ en ‘rust’ het vaakst. Twee op drie dagbladlezers voelen zich ontspannen tijdens het lezen.

Bij dagbladen valt ook het leesmoment op. Het ontbijt wordt vaak als trefwoord genoemd en de ochtend blijkt verreweg het meest geliefde leesmoment.

Aandacht

Bron: De kracht van print: aandacht en vertrouwen

Opvallend is de hoge mate van aandacht die dagbladen en magazines in vergelijking met andere media krijgen. Bij 80 procent van de lezers is het lezen van een tijdschrift of dagblad de voornaamste activiteit. De sterke focus op de content wordt alleen nog overtroffen bij nieuwssites. 84 procent van de respondenten bekijkt het online nieuws met volle aandacht.

Crossmediaal

Het consumeren van dagbladen en tijdschriften beperkt zich al lang niet meer tot de gedrukte uitgave. Vooral bij dagbladen is de spreiding groot. Naast de gedrukte krant gebruiken nieuwsvolgers ook de online editie en de website. Online nieuwsbrieven, berichten via social media en speciale edities zijn media die meer door magazinelezers bekeken worden.

Bron: De kracht van print: aandacht en vertrouwen

Over het onderzoek

Het onderzoek werd in juni uitgevoerd door Panel Inzicht onder 1.000 lezers (25-70 jaar) van magazines en/of dagbladen. De belangrijkste bevindingen zijn samengevat in een infographic.

De download bevat ook resultaten van het Mediabelevingsonderzoek 2020 en een analyse van Dentsu Aegis over de toegevoegde waarde versterkende waarde van printreclame op televisiespots.