Dat blijkt uit het Digital News Report Nederland dat het Commissariaat voor de Media op 16 juni 2020 heeft uitgebracht.
Het vertrouwen in de nieuwsmerken is groot en in de laatste jaren nauwelijks veranderd.
Twee op drie Nederlanders vinden onafhankelijke journalistiek belangrijk. Zij hebben daarbij een voorkeur voor neutrale berichtgeving.
Nederlanders hebben grootste vertrouwen in nieuws
Nederland hoort ook in 2020 weer tot de landen met het meeste vertrouwen in nieuws. Het vertrouwen is het grootst in nieuws dat men zelf consumeert. Regionale dagbladen worden in het rapport nadrukkelijk als vertrouwde bron genoemd. Ook jongeren hebben een positief oordeel over het nieuws van regionale titels.
Het vertrouwen in nieuws hangt nauw samen met het mediakanaal. De traditionele mediumtypen scoren hoog op vertrouwen. Nederlanders hebben een matig vertrouwen in zoekmachines. Het vertrouwen in nieuws op sociale platforms is verreweg het laagst.
Weinig zorgen over nepnieuws
Het vertrouwen in Nederlandse nieuwsmedia werkt door in de relatief geringe zorgen die Nederlanders hebben over nepnieuws. Van alle 40 onderzochte landen is de ongerustheid over nepnieuws op internet in Nederland met 32 procent het laagst. In andere landen nemen deze zorgen juist toe.
De relatief kleine groep die zich wel zorgen maakt, noemt in de meeste gevallen de politiek als afzender over foutieve en misleidende informatie. Nederlandse journalisten worden weinig genoemd als bron van foutieve of misleidende informatie. Meer scepsis is er over de invloed van buitenlandse regeringen en actiegroepen.
Voorkeur voor neutrale berichtgeving
Naast de voorkeur voor onafhankelijk nieuws hebben Nederlanders ook een voorkeur voor neutrale berichtgeving. Het aandeel Nederlanders dat nieuwsbronnen prefereert die overeenkomen met de eigen standpunten is met 14 procent laag.
Over het Digital News Report Nederland 2020
Het Digital News Report Nederland 2020 gaat over nieuwsgebruik in Nederland. Samen met het Reuters Institute for the Study of Journalism heeft het Commissariaat voor de Media het onderzoek in 2020 voor de derde keer uitgevoerd. De steekproef in Nederland omvatte ruim 2.000 respondenten.