Dat blijkt uit het Digital News Report 2020 dat het Commissariaat voor de Media op 16 juni 2020 heeft uitgebracht.
Het nieuwsgebruik hangt af van de interesse in nieuws. 58 procent van de Nederlanders zegt sterk in nieuws geïnteresseerd te zijn. In alle leeftijdsgroepen is het aandeel geïnteresseerden meer dan de helft. De interesse in nieuws is stabiel.
Veel dagelijkse gebruikers
Het aandeel dagelijkse gebruikers van nieuws is in Nederland met 85 procent relatief hoog. Televisie is het mediumtype dat voor algemeen nieuws het meest wordt benut. Online nieuws van redactionele media staat op de tweede plek. Sociale media, radio en print volgen daarna.
De resultaten laten zien dat de nieuwsconsumptie sinds 2018 zeer stabiel is. Veranderingen voltrekken zich langzaam en vooral langs de lijn van leeftijd. Het gebruik van televisienieuws daalt in de jongste doelgroep gestaag. Jongeren volgen het nieuws vaker via online nieuwsmedia en sociale platforms. Televisie, print en radio zijn de mediumtypen waar oudere doelgroepen het nieuws tot zich nemen.
Online toegang via de smartphone
De smartphone wordt door 60 procent van de Nederlanders gebruikt om nieuws te raadplegen. Vooral voor jongeren is dit device favoriet om het online nieuws te lezen. Alleen in de doelgroep 55+ is de computer nog iets gebruikelijker.
Bijna de helft van de Nederlanders gaat rechtstreeks of via een zoekmachine naar een nieuwsmerk. Dit aandeel is hoog in verhouding tot andere landen.
Invloed van Covid-19
Het onderzoek heeft plaatsgevonden vlak voor de uitbraak in Nederland van COVID-19. Tijdens de coronacrisis is het nieuwsgebruik aanzienlijk toegenomen. Hoewel lastig te voorspellen, gaat het Commissariaat ervan uit dat het nieuwsgebruik na de coronacrisis sterk zal lijken op het beeld uit het rapport.
Over het Digital News Report Nederland 2020
Het Digital News Report Nederland 2020 gaat over nieuwsgebruik in Nederland. Samen met het Reuters Institute for the Study of Journalism heeft het Commissariaat voor de Media het onderzoek in 2020 voor de derde keer uitgevoerd. De steekproef in Nederland omvatte ruim 2.000 respondenten.