De toenemende populariteit van digital home assistents en podcasts biedt nieuwsbedrijven kansen. Ook korte nieuwsvideo’s zijn in trek en bereiken inmiddels een miljoenenpubliek. Dat blijkt uit het onderzoek Trends in Digitale Media van GfK.
De smartphone is op dit moment het meest gebruikte device voor nieuwsconsumptie. Bijna de helft van de Nederlanders volgt het nieuws op de mobiele telefoon. De smartphone is in 2019 de pc/laptop op dit punt voorbij gestreefd. De tablet loopt voor het lezen van nieuws iets terug in gebruik.
Digital home assistents en podcasts
Kansen voor nieuwsmedia ontstaan door de snelle opmars van digitale home assistents (DHA) en door de groeiende populariteit van podcasts. De DHA wordt behalve voor beluisteren van muziek en radio veel gebruikt om het nieuws op te vragen. Gebruikers laten zich ook informeren over aanverwante onderwerpen als weer, verkeer en sportuitslagen.
Podcasts beleven een bloeiperiode. Inmiddels luistert één op acht Nederlanders wekelijks naar podcasts. Door nieuwsmedia gecoverde thema’s als cultuur, wetenschap, media en sport zijn daarbij erg populair. Nieuwsmerken als BNR spelen in op de populariteit van de podcast en bieden zowel luisteraars als adverteerders volop mogelijkheden.
Korte video’s
Ook nieuws in de vorm van korte video’s bereikt inmiddels een breed publiek. Nieuwsmerken als Nu.nl, RTL Nieuws, AD.nl en Telegraaf.nl bereiken op deze wijze inmiddels miljoenen Nederlanders.
Nu.nl bedient met korte video’s zelfs één op drie Nederlanders.
Over Trends in Digitale Media
Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door GfK in samenwerking met onder meer NDP Nieuwsmedia. De steekproef bestaat uit 1.280 Nederlanders van 13 jaar of ouder en is representatief voor 14.020.762 internetters. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele devices in het algemeen en voor het gebruik van media in het bijzonder.