Digitale opmars nieuwsmerken zet door

De consumptie van nieuws op de smartphone is het afgelopen jaar opnieuw toegenomen, net als het lezen van de digitale kopie van de krant.

Dat blijkt uit het onderzoek Trends in Digitale Media van GfK, dat op 27 januari is gepubliceerd. Ook nieuws in de vorm van korte video’s bereikt inmiddels een breed publiek. Kansen voor nieuwsmedia liggen er bij de snelle opmars van digitale home assistents en bij de groeiende populariteit van podcasts.

De digitale dagbladlezer (leest weleens)

bereik dagbladen per platform

Bron: Trends in Digitale Media, GfK dec. 2019

Populaire nieuwsapps

De lijst van meest gebruikte apps weerspiegelt de populariteit van online nieuws op de smartphone. Ruim de helft van de meest gebruikte apps behoort tot de nieuwsmerken. Datzelfde beeld doet zich voor bij de tablet.

Crossmediaal

De meeste Nederlanders nemen het nieuws tot zich via een mix aan mediakanalen. Ook bij dagbladmerken is crossmediale nieuwsconsumptie de norm is geworden. Van de 79 procent Nederlanders die dagbladnieuws volgen, bekijkt ruim de helft zowel het gedrukte als het digitale nieuws. Opvallend is het hoge aantal senioren dat het nieuws zowel in print als digitaal consumeert. Voornamelijk jongvolwassenen volgen het nieuws uitsluitend digitaal.

Gemiddelde leestijd dagblad per week

leestijd dagblad per week

Bron: Trends in Digitale Media, GfK, dec. 2019

Leesduur

De crossmediale nieuwsconsumptie komt tot uitdrukking in de leesduur. Van de 32 minuten die Nederlanders dagelijks aan dagbladcontent besteden, gaat ruim de helft naar digitale kanalen. De smartphone eist daarbinnen de meeste tijd op, gevolgd door pc/laptop en de tablet.

Print blijft belangrijk en vertegenwoordigt veel leestijd. Recente NOM-cijfers laten zien dat een stabiele groep van 40 procent van de dertienplussers dagelijks de gedrukte editie doorneemt.

Kansen nieuwe platforms

Bovenop de vier genoemde digitale kanalen, zijn er nieuwe digitale platforms in opkomst. Van de groeiende groep Nederlanders die een digital home assistent gebruikt (14 procent), beluistert een aanzienlijk deel het nieuws via dit device.

Ook luistert inmiddels één op acht Nederlanders minimaal wekelijks naar een of meer podcasts. Door nieuwsmedia gecoverde thema’s als cultuur, wetenschap, media en sport zijn daarbij erg populair.

Over Trends in Digitale Media

Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door GfK in samenwerking met onder meer NDP Nieuwsmedia. De steekproef bestaat uit 1.280 Nederlanders van 13 jaar of ouder en is representatief voor 14.020.762 internetters. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele devices in het algemeen en voor het gebruik van media in het bijzonder.