Dat blijkt uit nieuw onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Lumen. Het onderzoek laat ook zien dat reclame in nieuwsmedia meer vertrouwen wekt en eerder aanzet tot aankopen.
Betere score nieuwsmedia
In vergelijking met reclame op sociale platforms scoort native advertising in nieuwsmedia op alle gemeten punten beter.
Consumenten nemen native advertising beter waar dan reclame op sociale platforms.
Uit het onderzoek blijkt dat reclame op nieuwssites meer vertrouwen krijgt (+ 44%), meer clicks oplevert (+ 21%) en meer aanzet tot aankopen (+ 24%). De uitingen in nieuwsmedia zijn in de beleving van de consument minder irritant of opdringerig.
Alle branches
Het onderzoek laat vergelijkbare resultaten zien in het VK, Duitsland en Frankrijk.
De uitkomsten gelden voor reclame uit de onderzochte branches financiën, reizen, sport, speelgoed, thuis, mode, elektronica.
HALO-effect
Opdrachtgever Outbrain en onderzoeksbureau Lumen benadrukken de relatie tussen het vertrouwen in advertenties en de betrouwbare content van nieuwsmedia. Het vertrouwen in het nieuwsmerk heeft daarbij een positieve uitstraling op het adverterende merk.
Over het onderzoek
De studie, uitgevoerd door het onafhankelijk onderzoeksbureau Lumen, is gebaseerd op de feedback van meer dan 900 consumenten uit het VK, Frankrijk en Duitsland. De volledige studie kan hier worden gedownload.