Online nieuwsmedia pieken in vroege ochtend en late avond

Nieuwssites en apps kennen een typische ochtend- en avondpiek. Veel Nederlanders starten en eindigen de dag met een blik op het online nieuws.

Ook rond lunchtijd is er veel behoefte aan online nieuws. Dat blijkt uit een analyse van het online bereiksonderzoek NOBO.

Online bereik per uur

De nieuwe NOBO-cijfers van uur tot uur laten zien dat het bezoek aan nieuwsplatforms eerder op gang komt dan het verkeer naar andere sites of apps. Na 6.00 uur loopt het bereik van online nieuwsmedia snel op. Tot 23.00 uur blijft het bereik van uur tot uur ruim boven een miljoen personen.

 

Nieuwsplatforms vs alle online platforms per uur van de dag

Bron: NOBO

Meer avondnieuws

De avond blijkt een populair dagdeel om het online nieuws te checken. Het bereik is tussen 20.00 en 23.00 uur gemiddeld de helft hoger dan de rest van de dag. De bezoekduur is gedurende die uren zelfs het dubbele van overdag.

Ook rond het middaguur piekt het bereik van nieuwsplatforms. De lunchtijd blijkt een populair moment voor een nieuwsupdate.

Online nieuws in het weekend

De online nieuwsconsumptie heeft in het weekend een afwijkend patroon. Net als op zaterdag en zondag is de ochtendpiek nadrukkelijk aanwezig. De toestroom van lezers komt echter een uur later op gang.

Verder maken de doordeweekse lunch- en avondpiek bij online nieuws in het weekend plaats voor een constante nieuwsconsumptie die tot halverwege de avond voortduurt.

ieuwsplatforms bereik ddw vs weekend

Bron: NOBO

Doelgroepen

Het doordeweekse patroon van online nieuwsconsumptie is een typische afspiegeling van het online mediagedrag van werkenden. Deze doelgroep is dan ook nadrukkelijk op online nieuwsplatforms te vinden. Vanaf de vroege ochtend bereiken online nieuwsmedia ieder uur opnieuw rond 15% van de werkenden.

Nieuwsplatforms bereik per doelgroep

Bron: NOBO

Ook mannen, 20-49-jarigen en welgestelden (doelgroep AB1) maken bovengemiddeld veel gebruik van nieuwssites en -apps. De bezoekpatronen binnen de dag van verschillende doelgroepen verschillen nauwelijks.

Over NOBO

NOBO meet het cross-device internetgedrag van personen op alle platformen.
Het onderzoek is gebaseerd op een hoogwaardig panel van 5.500 panelleden met 13.000 devices.

Door de uitbreiding van NOBO met bereikscijfers van uur tot uur krijgen media-professionals inzicht in het patroon van de online mediaconsumptie gedurende de dag.

Een uitgebreid white paper over het online bereik van uur tot uur is te vinden op de site van VINEX.