Dagbladmerken floreren in digitale omgeving

Dagbladen hebben de afgelopen jaren een enorm online lezerspubliek opgebouwd. De meeste nieuwsmerken bedienen met hun digitale platforms maandelijks inmiddels een grotere lezerskring dan met hun papieren producten.

Dat blijkt uit cijfers uit NOM Mediamerken 2019-I.

Bereik dagbladen naar mediakanaal

Bron: NOM Mediamerken 2019-I

Vrijwel alle merken manifesteren zich nadrukkelijk in de online omgeving. AD en De Telegraaf bedienen met de combinatie van print en online maandelijks ruim de helft van Nederlandse dertienplussers. Het digitale bereik van deze titels is inmiddels aanzienlijk groter dan van het gedrukte basisproduct. De nieuwsmerken de Volkskrant, NRC en Metro bereiken met hun mediakanalen maandelijks ieder zo’n kwart van de Nederlanders.

Dat internet niet per definitie het grootste podium hoeft te zijn, toont Metro. Dankzij de uitzonderlijke distributievorm is het bereik van de gratis krant nog altijd tweemaal groter dan van de website.

nieuwsmerken naar mediakanaal

Bron: NOM Mediamerken 2019-I

De crossmediale reikwijdte van de nieuwsmerken laat inmiddels een constant beeld zien. Het merkbereik van de dagbladen met digitaal en papier samen is al een zestal NOM-metingen op rij constant (zie bijgevoegde presentatie).

Nuanceverschillen

In de crossmediale bereikscijfers zijn interessante nuanceverschillen te ontdekken. Het merk Trouw heeft verhoudingsgewijs de meeste digitale lezers. Ook NRC heeft een groot digitaal aandeel. AD, De Telegraaf en de Volkskrant hebben het grootste percentage lezers die zowel de gedrukte krant als de digitale platforms van het merk bekijken.

dagbladen naar grootte en aandeel print_digitaal

Bron: NOM Mediamerken 2019-I

De digitale kanalen zorgen voor groeiende omzetten, zo blijkt uit het jaarverslag van NDP Nieuwsmedia. Zowel de digitale advertentiemarkt als digitale uitgeefproducten lieten in 2018 en dubbelcijferige groei zien.

Over NOM Mediamerken

NOM Mediamerken is een database waarin het printbereik van nieuwsmedia uit de NOM Print Monitor en bereik van websites en apps uit NOBO zijn samengebracht. Voor de merken die zowel een print- als digitale component hebben, is het netto merkbereik berekend. De bijgevoegde presentatie is vervaardigd door GfK.

Merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk in een maand heeft gelezen, ongeacht het platform (papier, website en/of app).