Stijging web en app
Het bereik van de gedrukte edities samen is licht gedaald (-0,6%) ten opzichte van de vorige meting. De daling wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de toename van het online bereik. Het bezoek aan websites en apps van deze titels is ten opzichte van een jaar eerder met 5,5 procent gestegen. Dagelijks bezoeken ruim een miljoen dertienplussers (1,1 miljoen personen) de websites en apps van de regiotitels (bron: NOBO Q1 2019).
Top-3
De dagbladen met het grootste printbereik zijn De Limburger (331.000), Noordhollands Dagblad (322.000) en De Gelderlander (319.000). De laatste titel is met 218.000 dagelijkse bezoekers en 2,1 miljoen dagelijkse pageviews het grootste online regiomerk.
Net als de landelijke titels is bij de regionale dagbladen de zaterdagkrant de best gelezen editie. Het bereik is in het weekend gemiddeld 17 procent hoger. Bij Het Parool telt de zaterdageditie zelfs de helft meer lezers.
Over NRM 2019
De NOM Regio Monitor (NRM 2019) is op 4 juni jl. gepubliceerd. De rapportage bevat nieuwe bereikscijfers van regionale dagbladen en HAH-kranten. NRM is voor mediaplanningsdoeleinden gekoppeld met de variabelen uit de NOM Doelgroep Monitor.
De veldwerkperiode van het onderzoek beslaat twee jaar: 2017 en 2018. De ruime steekproef van 34.460 personen zorgt ervoor dat alle regionale dagbladen in het onderzoek voldoende waarnemingen hebben.
Hier vindt u het overzicht van het gemiddeld bereik (Nederland 13+) van regionale dagbladen en combinaties. In de tabel zijn ook het doordeweekse dageditiebereik en het dageditiebereik van zaterdag opgenomen.