Ten opzichte van de vorige editie van NPM is het gemiddeld bereik van de gezamenlijke dagbladen met 5.888.000 dertienplussers op peil gebleven.
Weekendkrant populair
Van de printuitgaven is de zaterdageditie het meest in trek. Het bereik van de weekend-editie is bij landelijke dagbladen gemiddeld een derde hoger dan doordeweeks. De zaterdagedities van NRC (+54%) en de Volkskrant (+58%) trekken zelfs de helft meer lezers.
Leesduur
De gedrukte krant weet ondanks het overvloedige media-aanbod de aandacht van de lezers lang vast te houden. In de laatste NOM-meting komt de leesduur uit op bijna 33 minuten. De leesduur van de dikkere weekend-edities is zelfs bijna een kwartier langer (46 minuten).
Digitaal vs print
Het totale bereik van printuitgaven is op dagbasis nog altijd hoger dan de digitale kanalen van dagbladen. Die bereiken met app en web samen dagelijks 25% (3,7 miljoen) van de dertienplussers. De sites en apps van dagbladen hebben samen een bezoekduur van gemiddeld 22 minuten. Dat blijkt uit cijfers uit NOBO over het eerste kwartaal van dit jaar.
Dagbladmagazines en opiniebladen
Ook de dagbladmagazines en opiniebladen bereiken honderdduizenden lezers. Bij de dagbladmagazines heeft Volkskrant Magazine de grootste lezerskring (724.000 lezers), gevolgd door AD Magazine (645.000 lezers). Elsevier Weekblad is veruit het grootste opinieblad met een bereik van 362.000 dertienplussers.
Over NPM 2019-I
In het onderzoek NPM 2019-I worden de bereikscijfers van de landelijke dagbladen en magazines over 2018 gerapporteerd. De rapportage heeft uitsluitend betrekking op de gedrukte edities.